lördag 12 maj 2018

Mina sämsta affärer

På Twitter och i en del bloggar händer det att det skryts om lyckade affärer. Dock händer det mer sällan att det skyltas med dåliga transaktioner. Med detta inlägg tänkte jag bjussa på några av mina mindre lyckade affärer i alla fall.

25 maj 2015 satte jag in mina första slantar på Avanza och redan samma dag gjorde jag mitt första köp. Det var min första aktieaffär sedan min första och bästa affär någonsin. Jag köpte 92 st Pricer B för 10,95 kr st. Här gjorde jag direkt två misstag. För det första gjorde jag köpet från mitt Aktie- och fondkonto istället för mitt ISK och för det andra så kostade courtaget 69 kr. Priceraktierna flyttade jag över till mitt ISK några dagar senare. Verkliga rookiemisstag, men det är från dessa som man lär sig något.

Under sommaren 2015 tipsade min före detta chef mig om en "toppenaktie", Gabather. Ett då Aktietorgsbolag (nu First North) som utvecklar ett läkemedel för behandling av schizofreni. Visst, vid en tidpunkt låg jag typ 50 % plus, men det varade inte länge. Våren 2016 deltog jag i deras nyemission, men när nästa nyemission annonserades hösten 2017 tröttnade jag och sålde med ungefär 50 % förlust. Att investera i såna här förhoppningsbolag är extremt påfrestande. Kursen backar allt som oftast för att sedan skjuta i höjden i samband med nåt positivt pressmeddelande. Ska man investera i ett sånt här läkemedelsbolag så får man vara beredd på att det tar lång tid innan de når några resultat (om de nånsin gör det) och att de kommer begära pengar av aktieägarna flertalet gånger under resans gång.

Betsson har jag förlorat pengar på fler gånger än en, i vissa aktier lär man sig visst aldrig. Köpte första gången sommaren 2015 på strax under 150 kr. Det är kan väl påpekas att det är bra nära ATH och att de i dagsläget handlas till 62 kr. Jag upptäckte rätt snabbt åt vilket håll det barkade och lämnade redan på 140 kr. Konstigare är att jag gick in igen på 130 kr, när det var "billigt" och sålde igen på 115 kr. Den bästa är dock när jag köpte på 79 kr och senare samma dag kände mig tvingad att sälja på 72 kr. Det här var den 28 juni 2016 när Betsson stängde i 93 kr dagen innan för att öppna i 79 kr och sedan stänga dagen på 69 kr. Vad kan man lära sig av detta då? Ja, att inte fånga fallande knivar är ju en bra lärdom. Trots detta gick jag in i Betsson en fjärde gång 2017 och nu inte i spekulationssyfte. Ligger back 10 %, men ligger lång i dem för en gångs skull.

Haldex köpte jag hösten 2015 på kurser runt 80 kr. Strax efter det kom de in i en liten svacka och när kursen hade segat sig upp till omkring mitt GAV sålde jag sommaren 2016. Bara två veckor senare kom uppköpsbud och kursen rusade i ett första steg upp till 110 kr för att sedan som mest gå upp i 130 kr. Något surt. Surare var det när jag sålde NeuroVive Pharmaceutical sommaren 2017 efter att ha ägt dem i mer än ett år. Blott två dagar efter min försäljning gick ett analyshus ut med ett meddelande om att de tyckte att aktien borde vara värderad till 30 kr/st och aktien rusade med som
mest 88 %.

Okej, så vad har jag lärt mig?
  • Lyssna inte på "heta" tips. Ingen vet hur en aktie kommer röra sig oavsett hur övertygande de kan vara. Gör din egen analys.
  • Jag är inte intresserad av förhoppningsbolag längre. Bolag i min portfölj ska ha en fungerande produkt eller tjänst som de tjänar pengar på idag. De ska också lämna en utdelning.
  • Köp inte aktier bara för att kursen gått ner mycket. Tro mig, de kan gå ned ännu mer. Se på H&M till exempel. Vinstvarning är inte lika med automatiskt köpläge.
  • Lägg missade vinster bakom dig. Blicka framåt och skit i vad du kunde ha fått om du stannat kvar i ett bolag. Vill du inte äga bolaget är det rätt tillfälle att sälja nu oavsett vad som händer med kursen framöver.

2 kommentarer:

  1. Bra punkter och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

    SvaraRadera
  2. Tack Stefan! Jag har snart varit 3 år på börsen och lite har jag ju lärt mig.

    SvaraRadera