tisdag 5 juni 2018

Dags att vårstäda i sparandet

Solen skiner och temperturen är hög. I år hoppade vi visst över våren helt och hållet och gick från vinter till sommar. Men det betyder inte att vi ska hoppa över vårstädningen! Jag tänker då främst på att se över sina aktier och fonder i ens olika sparanden, men om ni hellre vill putsa fönster eller göra rent ugnen så varsågoda.

För en tid sedan satte jag mig ner och började titta på min premiepension. Jag har haft mitt sparande i tre fonder; AP7 Aktiefond, Länsförsäkringar Sverige Indexnära och Swedbank Robur Access Asien. Fördelningen har varit 70 %, 20 % och 10 %. Under en tid har jag funderat på om jag inte skulle utnyttja rabatten som finns i premiepensionssystemet och välja några aktivt förvaltade fonder också. Det går att välja maximalt fem olika fonder.

AP7 Aktiefond är en globalfond med hävstång och är basen i icke-vals alternativet AP7 Såfa (den så kallade soffan). Den har presterat riktigt bra över tid och för många har det lönat sig att ligga på sofflocket och inte göra något aktivt val. Därför har jag också varit riktigt nöjd med denna fond och hittade inget bättre alternativ att byta ut den mot.

När det gäller Länsförsäkringar Sverige Indexnära är det en passivt förvaltad indexfond och här kände jag att det borde gå att hitta lite mer spets. Jag började med att byta ut fonden mot en annan passivt förvaltad fond som jag tycker är lite bättre: SPP Aktiefond Sverige A. Sen ville jag ha lite småbolagsfokus eftersom dessa fonder gått väldigt starkt under många år. Valet föll på Öhman Sweden Micro Cap, som jag tycker har presterat väl under en lång tid. Slutligen valde jag att komplettera mitt sparande i Sverige med Spiltan Aktiefond Småland. Kluriga och påhittiga är de smålänningarna och de företag som fonden består av har gått väldigt bra, väldigt länge.

I slutändan valde jag att behålla Swedbank Robur Access Asien då jag tycker att den har gått bra jämfört med alternativen. Ny fördelning är 60 % i AP7 Aktiefond och 10 % vardera i de andra fonderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar