onsdag 20 februari 2019

Bokslutsperioden lider mot sitt slut


Nu är bokslutsperioden en månad gammal ungefär och mycket har hänt. Det har varit många positiva överraskningar och en del negativa sådana också. För min egen del har det gått över förväntan, i alla fall om man ser till utdelningsförslagen endast. Rottneros, Traction och NIBE är de som höjt mest procentuellt sett, mellan 33-24 %. I andra ändan hittar vi Skanska som sänkte utdelningen med 27 % och som jag sålde i vredesmod och brist på framtidshopp. Alldeles för förhastat visade det sig dock eftersom aktien studsade upp direkt. Men även om den gjorde det så tror jag inte på Skanska kommande åren och därför känner jag att jag har stöd av Warren Buffet i mitt beslut då han sa att om du inte är villig att äga en aktie i tio år så ska du inte äga den i tio minuter ens. Andra besvikelser har varit Handelsbanken och Intrum som valde att behålla utdelningen. ABG Sundal Collier valde att sätta halvårsutdelningen i vår till 0,20 NOK vilket summerar utdelningen för verksamhetsåret 2018 till 0,40 NOK, ned från 0,50 NOK förra året. Det här var helt enligt min förväntan och kommer inte att föranleda några förändringar i min portfölj. De har ett litet speciellt upplägg där halvårsutdelningen på hösten är en förtida utdelning av resultatet för innevarande verksamhetsår. Alltså är utdelningen under ett kalenderår missvisande.

De största kanonerna har rapporterat och jag har bara en handfull bokslut kvar. I morgon ska Lucaras rapport komma och där förväntar jag inga förändringar gällande utdelningen eftersom de aviserat om detta tidigare. Resultatet har jag heller inga större förhoppningar på, men kommande år kan bli bra. Även Softronic kommer med bokslut imorgon och här minns man ju förra året när de fläskade på med en utdelningshöjning på hela 50 %. Jag har svårt att tro att något liknande händer i år, snarare tror jag på en oförändrad utdelning. De två senaste rapporterna har utlöst rätt kraftiga fall i aktiekursen, en kurs som på senare tid återhämtat något av den förlorade marken. Mest spännande är dock Björn Borg på fredag. De senaste rapporterna har visat på en resultatförbättring och jag hoppas att den trenden fortsätter. Efter kvartalsrapporten för det tredje kvartalet spådde jag en oförändrad utdelning, men det vete katten om det kommer stämma. Resultat per aktie kommer säkerligen att täcka upp de 2 kronor som de delat ut tidigare, men jag har för mig att jag läste att kassaflödet var sisådär. Med en DA på över 9 % är det kanske att hoppas på för mycket. Kan bli så att de sänker till 1,50 kronor och börjar om därifrån.

Efter denna veckas bokslut kommer det några lugna veckor, sen kickar årets roligaste period igång. Utdelningarna kommer att regna över oss och mobilen kommer klirra till så den glöder varje morgon. Njut av kommande månader, det kommer jag att göra till fullo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar