söndag 1 september 2019

Månadsrapport augusti

Usch vilken usel månad! Har nästan ingen lust att skriva en månadsrapport när det gått så illa. Vanligtvis så brukar portföljen stå emot bra i nedgång, men halka efter i kraftig uppgång. Den här månaden har jag fått stryk både i uppgång och nedgång och nu har jag hamnat rätt rejält på efterkälken. Augusti blev totalt sett en minusmånad, men avslutades med en rejäl uppgång. Men jag skulle inte bli förvånad om börsen vänder innan vi når 1 600 igen och hittar en ny botten. Den egna portföljen har sjunkit något, från 153 586 kr till 151 163 kr. Okej, ska vi kika på hur det har gått i den här dåliga månaden?

Sparkvot

Lön och andra ersättningar24 138 kr
Paneler0 kr
Amortering1 753 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 400 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande0 kr
21%
Normal lön, inga avdrag eller semestertillägg. Panelerna går inte att göra utomlands så det är noll där. Ingen förändring av amortering, autosparandet till pensionen och kompensationen till min fru. Körde över tio procent av nettolönen till Avanza. Sen skulle jag kunna lägga till 500 kr på buffertsparandet, men eftersom jag redan tvingats använda dem så bokför jag noll där. Frun fyller år senare i månaden och jag tänkte ge henne min present redan idag. Det blir 2,5 timmes spa och massage för oss båda och sen restaurang efter det. Annars var utgifterna väldigt låga så det blev extra avbetalning på billånet och en överföring till vår gemensamma buffert.

Månadens affärer
Köpte 6 st Gränges
Köpte 6 st Handelsbanken A
Köpte 0,2630 andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 2 st Intrum
Köpte 3 st Castellum
Köpte 4 st Tele2 B
Köpte 16 st SJR in Scandinavia B
Köpte 5 st ALM Equity Pref
Köpte 23 st Björn Borg

Det blev en hel del köp faktiskt, utspridda över hela månaden. Kassan är dock stark, så finns det bra lägen så kommer jag fortsätta att köpa under hela september också.

Kontoutveckling
Uselt, kasst, värdelöst! Nä, det här var verkligen ingen bra månad. Tappar drygt tre procentenheter mot index den här månaden. Hur kunde det har gått så illa? Tja, SJR tappade hela 27 % och Lucara lika mycket. SJR kom med en usel rapport, medan Lucara bara toksjunkit utan några direkta nyheter. Även Björn Borg föll 14 %, samt Traction och NIBE 10 % vardera. Utöver det så var det fem bolag till som gick ned mer än 5 %. Nej, det här var en riktigt dålig månad som jag bara vill glömma. Jag har absolut inget emot att se innehaven sjunka, men då ska det vara på grund av allmän oro.

Bättre gick det för den utländska portföljen. Det är väl den svenska kronan som gör att det går så bra. SPP Aktiefond Global A gick ned 0,24 % så det blev ett litet försprång på en procentenhet där. 

Utdelningar
Tele2 B 384 kr
EPR Properties 24,59 kr
Genworth MI Canada 50,84 kr
STAG Industrial Inc 26,38 kr

Totalt blev det 485,81 kr in under augusti och det är inte fy skam för den månaden. Det gjorde att jag kom över 15 000 kr i ackumulerade utdelningar, vilket är kul för det var inte så länge sen jag nådde 10 000 kr. Det går allt fortare nu. 

Hoppas ni hade en bra månad och lycka till i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar