måndag 1 januari 2018

Årsrapport 2017

Gott nytt år! Hoppas att ni slog klackarna i taket igår och festade ut 2017 riktigt ordentligt. Vi kan se tillbaka på ett, som vanligt, händelsefullt börsår. Första halvåret gick börsen som tåget, men tappade sen farten när sommaren kom. När sommaren tagit slut tog det fart igen och börsen toppade året i början på november. Från toppen gick det fort nedåt och sen mest sidledes resten av året. Stockholmsbörsen som helhet inklusive utdelningar gav 9,47 % i avkastning (SIXRX). Dags att titta på hur det har gått för mig!

Utveckling
Innan jag kastar mig in i hur det har gått i år tänkte jag titta tillbaka lite på förgående år. I maj 2015 började jag med aktier och det var inte förrän på hösten som jag började köpa några av de aktier som jag har än idag. Innan höll jag på och experimenterade, vilket gör att 2015 kanske inte är så intressant att titta på. Hursomhelst gick SIXRX ned 7,09 % från maj till december, medan mitt konto bara gick ned 1,94 %. Nedan följer graferna för 2016 och 2017.

Som ni kan se så var 2016 ett bra år där jag slog mitt jämförelseindex. Grafen för 2017 visar att jag inte lyckades slå indexet i år och att jag har svårt att hänga med när börsen går upp kraftigt, men står emot bra när det går ned. Jag har också ett konto på Nordnet, som avkastat 23,76 %. Kontot är dock betydligt mindre än det hos Avanza, men vi kan väl lägga på några tiondels procentenheter på 8,06 % så blir det lite bättre resultat. Jag är hyfsat nöjd med utvecklingen på mina svenska innehav, men hoppas naturligtvis på tvåsiffrigt nästa år. Hur gick det för den utländska portföljen då?


I juli 2016 startade jag mitt KF för utländska aktier och det första halvåret gick inte så lysande. Minus  4,25 %, men portföljvärdet var minimalt. Det var inte förrän i slutet av 2016 som jag började satsa mer på utländska innehav. Grafen ovan visar hur det gick 2017 och 14,03 % är en siffra jag är nöjd med. Här jämför jag mig med den bästa globala indexfonden i år med låg avgift, SPP Aktiefond Global A. Den gick upp 11,76 %, så min avkastning är jag mycket nöjd med.

Utdelningar
Utdelningar är det roligaste med aktiesparande tycker jag och det är extra kul när det tickar in utdelningar under årets alla månader. 2015 var som sagt mitt första år och jag började investera efter vårens stora utdelningssäsong. Därmed fick jag endast 40 kr i utdelning det året. 2016 tog det fart och det blev 1 479 kr totalt det året. Årets utdelningar blev nästan det dubbla, 2 939 kr.


Jag har en sida på bloggen som heter Mål 2018. Där har jag skrivit att jag från dagens dryga 75 000 kr i portföljvärde ska gå till 115 000 kr och få 5 000 kr i utdelningar. Det är första gången jag uttryckligen sätter ett mål med mitt sparande och det ska bli spännande att se om det sporrar mig.

Hoppas ni har tyckt om att läsa min blogg i år. För de som inte vet det så började jag blogga i augusti i år. Från början var det ett sätt att skriva av mig lite och samla mina tankar. Jag hade inga förväntningar på jag skulle få horder av läsare utan trodde väl mest att det skulle vara för de närmast sörjande. Den senaste månaden hade jag över nästan 1 500 sidvisningar och det överstiger min vildaste fantasi om bloggen. Twittrandet har hjälpt mycket och där börjar följarna ticka in också. Jag sätter inga mål för bloggen utan hoppas att det jag skriver kommer fortsätta att locka fler och fler läsare. Tveka inte att komma med konstruktiv kritik på mitt bloggande.

Än en gång, gott nytt år och lycka till 2018!

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag tycker det ser bra ut. Du har en fin sida och negativ kritik kan jag inte ge eftersom jag inte hittar något att gnälla över. Blogga för din egen skull, och kör din egen stil, det är det viktigaste. Skulle du sedan få folk som läser bloggen är det att se som en bonus. Jag tittat till dig en o annan gång så att du sköter dig :-)
    Med vänlig hälsning // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Procentpanik :-) ja det är helt rätt, man ska skriva för sin egen skull och på sitt eget vis. Jag ska hålla ett öga på dig också :-)

      Radera