onsdag 17 januari 2018

Skanska lämnar utdelningen oförändrad


Igår vinstvarnade inte mindre än tre bolag på börsen. Jag ställde då frågan på Twitter vilket bolag som skulle stå på tur. Att mitt eget innehav, Skanska, skulle komma med sin andra vinstvarning för året fanns inte på min radar. I pressmeddelandet som kom på morgonen går det att läsa att Skanska har gjort en strategisk översyn och kommer göra omstruktureringar för att öka lönsamheten. So far so good. Tyvärr har översynen lett till att man gör nedskrivningar på över en miljard för det fjärde kvartalet samt 600 miljoner 2018. Detta utmynnar i en oförändrad utdelning istället för en förväntad höjning.

Jag hade redan innan denna vinstvarning låga förväntningar på utdelningen och räknade med en höjning till 8,50 kr från 8,25 kr. Skanska har ju faktiskt vinstvarnat ytterligare en gång 2017. Nu grusades alltså även förhoppningen om en liten höjning. Reaktionen på marknaden är ändå rätt mild tycker jag, i skrivande stund är aktien ned 6,85 % och handlas för drygt 161 kr. 

Hur ser jag på Skanska framöver? Jag kommer inte kasta mig över aktien bara för att de sjunkit några kronor. Senast jag köpte Skanska var i december och därmed är det ännu ett par månader kvar tills jag får köpa enligt mina egna regler. Dessutom tror jag att vi kommer få se lägre nivåer på aktien framöver. Mina första köp i Skanska gjorde jag hösten 2015 i samband med en vinstvarning och jag plockade upp den till 150 kr. Som jag ser det är det inte omöjligt att det kommer gå att plocka upp fler Skanska till 150 kr och därunder inom kort. 

Året har inte börjat bra när det gäller meddelanden om utdelningar. Tele2s uteblivna extrautdelning var också en tråkig nyhet. Vi får hoppas på positiva överraskningar istället när årsrapporterna börjar trilla in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar