lördag 3 mars 2018

Månadsrapport februari

Då var det dags för den sedvanliga månadsrapporten vid månadsskiftet. Det har ju varit en rätt intressant månad att se tillbaka på, när det lågvolatila läget bröts och vi fick se stora svängningar både upp och ned. Vi tar och kastar ett öga på hur det har gått för mig i vinterkylan.

Månadens affärer
Köpt 9 st Nobia
Köpt 4 st Axfood
Köpt 2 st Amasten Fastighets pref
Köpt 5 st Handelsbanken A
Köpt 4 st Castellum
Köpt Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 100 kr
Köpt 2 st Tryg

En normal månad gällande antalet affärer. Jag väntade in årsrapporterna och utdelningsförslagen innan jag bestämde mig för att investera i bolagen. Nobia och Axfood ökade jag i när börsen var nere på botten denna månad, medan Handelsbanken, Tryg och Castellum handlades när toppen istället. Lite surt att jag kunde fått dem billigare om jag bara väntat några dagar, men tajming är väldigt svårt.

Avkastning



Februaris utveckling var i slutändan i princip oförändrad, men innehöll både kraftig nedgång och uppgång. Det gick också något bättre än SIXPRX som jag jämför mig med. En jämförelsevis god start på året alltså.



Även den utländska portföljen har stått still i februari, trots volatilitet. Jag kan också nämna min lilla Nordnet-portfölj som gått ned drygt 2 %.

Månadens bästa och sämsta innehav
Den här månaden vann Nobia med en uppgång på 6,37 %, vilket är glädjande då de förra månaden återfanns på sämstalistan. En annat innehav som gått knackigt lång tid är Betsson, men denna månad gick de åtminstone upp 6,13 %. På tredje plats kom Rottneros med 5,10 %.

Förra månadens tvåa, STAG Industrial, har denna månad istället klättrat till den mindre smickrande förstaplatsen med -8,37 %. Även Lucara Diamond fanns med på listan över innehav med sämst utveckling förra månaden och denna månad fortsatte nedgången med -7,16 %. LTC Properties hamnar på tredje plats med -6,90 %.

Utdelningar
LTC Properties 11,42 kr
STAG Industrial 7,94 kr

Totalt 19,36 kr denna månad och det är ju inte mycket att hänga i julgranen. Jag misstänker dock att mars kommer bli betydligt bättre eftersom månaden innebär starten på utdelningssäsongen.

Kommande månad
Förra månaden berättade jag om dödskorset på börsen och att det fanns en risk för att det skulle innebära att en stor nedgång stod för dörren. Trots ett rejält fall i början på månaden så stängde börsen bara nån procent lägre. Mars har dock börjat riktigt skakigt och jag tror att det finns en risk för att vi ska lägre än bottennoteringen i februari, 1 488 punkter.

Hur har er månad varit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar