onsdag 13 mars 2019

Oh brother where art thou?

OBS! det är inte någon av personerna på bilden som har skrivit blogginlägget
Idag tänkte jag skriva några rader om någon som inte får så mycket uppskattning av mig för hans aktieaffärer. Det är snarare tvärtom, att jag hånat honom för hans surdegar. Men nu har han gjort nåt riktigt bra och jag är stolt över min käre bror. Jag är yngsta brodern i en skara av tre. Min äldsta bror är hela tio år äldre än mig, medan mellanbrorsan bara är 1,5 år äldre. Det var väl inte många minuter vi var sams under uppväxten, det var nästan en enda lång brottningsmatch. Däremot har vi blivit såta vänner nu när vi är vuxna och speciellt på senare när vi har aktieintresset gemensamt. Det var mellanbrorsan som fick in mig på det här med aktier. En dag skickade han ett meddelande till mig i stil med "mina Pricer har gått upp x % idag". Då började jag fundera på varför jag, som är så ekonomiskt lagd, inte håller på med aktier. Vid det tillfället sparade jag bara en liten slant varje månad i fonder till min pension. Övriga pengar som inte gick till utgifter samlades på hög i ett mossigt sparkonto utan ränta. Sagt och gjort öppnade jag ett konto på Avanza och förde över mina första tusenlappar. Sen den dagen för snart fyra år sen har jag varit fast i denna spännande värld och jag har min bror att tacka för det.

Vi har haft lite olika åsikter om hur man ska investera sina pengar, även om vi båda är inne på utdelningar. Min bror är till exempel allergisk mot att öka i innehav som han ligger rätt mycket plus i. Dessutom har han vårdat sina surdegar i portföljen ömt och vägrat sälja. Nu gjorde han dock nåt jag aldrig trodde han skulle våga göra. För inte så länge sen sålde han hela sin aktieportfölj. Vinnare, förlorare, rubb och stubb helt enkelt. Tänk va härligt, att få börja om med en helt tom portfölj. Det skulle vara spännande och det lockar lite, men att missa hela utdelningsvåren skulle jag inte klara av. Redan nästa vecka, på fredag invigs säsongen med utdelning från CapMan. Hur som helst är jag riktigt imponerad av brorsan. Att sälja vinnare är lätt, men att även göra sig av med förlorare som H&M som han suttit på längre än jag hållit på med aktier, det är starkt. Tanken är nu att han ska bida sin tid och invänta nästa stora nedgång som har spåtts i många år. När nu lågkonjunkturen står i farstun så kanske inte det fallet är så långt borta längre. Jag vågar inte spekulera i när kraschen kommer så jag fortsätter att investera varje månad. Om han lyckas dock så kommer det innebära en rejäl skjuts i privatekonomin, det kan de som var med under finanskrisen intyga. För min egen del kan jag sorgset konstatera att det dagliga snacket om aktier med brorsan har ebbat ut till nästan intet och jag undrar: Oh brother where art thou?

2 kommentarer:

  1. Har han suttit på H&M länge så kan det väl knappast varit en sån hemsk surdeg? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han lyckades i alla fall med det. Kursen toppade på 368 kr i början på 2015. Han hade ett GAV på en bra bit över 200 kr i alla fall.

      Radera