måndag 4 mars 2019

Paneler och lite smått och gott


Dags för en liten uppdatering om smått och gott. Lönen för februari har ju kommit in på lönekontot och sedan länge förts över till aktiesparandet. I fredags blev det faktiskt ett par köp, men trots det har jag fortfarande rätt mycket likvider (för mig i alla fall) på kontot att handla för. Tyvärr lyser placeringsalternativen med sin frånvaro. Börsen tickar fortsatt på, men nog kan vi skönja en avmattning på senaste tiden? Det har varit sidledes utveckling senaste veckorna så frågan är om det bygger upp för ett utbrott uppåt eller nedåt. För min del ser jag gärna att det svänger nedåt nu inför utdelningsvåren som står för dörren. Det hade varit gött att få handla till lite lägre kurser nu. Annars ser jag fram emot pengaregnet som kommer nu om en månad ungefär. I slutet av mars börjar det lite smått för att sedan under april accelerera och slutligen explodera i maj.

En annan rolig nyhet är att jag nu dragit in mer än 4 000 kr på mina panelundersökningar. Drygt 3 000 kr av dessa är utbetalda till mig och en stor del av detta har gått rakt in i portföljen. Sen i höstas kör jag en rak överföring, dvs om jag plockar ut 100 kr från en panel för jag direkt över motsvarande summa till portföljen. En försiktig kalkyl säger att jag bör nå åtminstone 6 000 kr på ett år. Jag vet att många tycker att det inte är värt tiden man lägger ned, men bevisligen så blir många bäckar små en stor flod till slut. Jag känner mig i alla fall motiverad till att fortsätta med undersökningarna.

På ett mer personligt plan så är det nu klart att det blir en långresa till Colombia även i år. Vi väntar som bekant (kanske) vårt andra barn och efter den dåliga upplevelsen vi hade i Sverige med vårt första barn så har vi valt att föda i Colombia. Sen finns det ju givetvis andra faktorer som spelar in, t ex att vi kommer få tillgång till otroligt mycket mer hjälp där än vi kan få här. Barnet väntas vid månadsskiftet juni/juli och min fru med dotter åker till Colombia redan i början på maj. Själv stannar jag kvar i Sverige fram till midsommar nästan och jobbar. Sen bär det av för min del också. Eftersom vi inte kommer hem till Sverige förrän i mitten på september så har jag ordnat med min arbetsgivare så att jag kan arbeta från Colombia. Under 6 veckor kommer jag att jobba under förutsättning att det funkar rent tekniskt. Resterande tid kommer jag att ha semester och pappadagar. Det kommer naturligtvis bli spännande och annorlunda att arbeta så länge från utlandet, men det kommer säkert att gå bra. Ett äventyr väntar, på många sätt, som ni förstår!

2 kommentarer: