onsdag 1 maj 2019

Månadsrapport april

Happy days are here, inte ett moln på himlen, ATH, blått blått blått osv. Ja, det är väl lite så det låter om man kollar runt lite på Twitter och bloggarna. April har bjudit på närapå sommarvärme och även på börsen råder det högtryck. OMXS30 var uppe och nosade på 1 700 punkter, men har sen fått en lite reaktion nedåt. Jag skulle dock inte bli så förvånad om det trycker på uppåt igen redan nästa vecka och att vi blåser bort det gamla börsrekordet från 2015 snart. Vad som händer sen är svårt att sia om, men en sån här snabb och stark uppgång följs ofta av en lika snabb och stark nedgång. För min egen del så fortsätter jag att investera varje månad även om det tar emot lite. Vid förra avstämningen kunde jag konstatera att portföljen ökat i värde till 133 373 kr. I minnet får man ha här att jag avslutade 2018 med ett portföljvärde på lite drygt 110 000 kr och att mitt mål för 2019 var 150 000 kr. Så redan de tre första månaderna hade bjudit på en ökning med 23 000 kr och jag hade bara 17 000 kr kvar till mitt mål. Inte kunde väl detta rally fortsätta? Ehhh... jo, för nu är mitt portföljvärde uppe i 146 083 kr! Jag adderar alltså ytterligare nästan 13 000 kr på en månad och är nu bara 4 000 kr från mitt mål för hela året. Jag kommer alltså att slå mitt mål redan under maj om ingen nedgång kommer. Det är väl rätt okontroversiellt att säga att denna utveckling inte är hållbar och att det kommer en större rekyl inom kort. Vi tittar på hur det har gått till att nå detta portföljvärde.

Sparkvot
Lön och andra ersättningar25 560 kr
Paneler393 kr
Amortering1 761 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande3 750 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande1 000 kr
28%

En riktigt bra månad inkomst- och sparandemässigt. Här är ju dock inkomsten dopad av skatteåterbäringen på 1 500 kr. En fin peng sattes över till aktierna, lite mer än vanligt. Dessutom nådde jag mitt personliga buffertmål om 5 000 kr för egna omkostnader. Jag köper i princip aldrig nåt till mig själv så 5 000 kr är en svindlande summa för mig. Men det är bra att veta att jag har att ta av ifall jag behöver köpa en ny jacka eller nåt. 

Månadens affärer
Köpte 8 st HiQ International
Köpte 10 st Nobia
Köpte 9 st SJR in Scandinavia B
Köpte 5 st Gänges
Köpte 25 st Softronic B
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 100 kr
Köpte 9 st Nobina
Köpte 20 st Björn Borg
Köpte 2 st Intrum
Köpte 1 st Corem Property Group Pref

Under april har jag fortsatt att handla på som vanligt. Har dock kvar lite likvider att handla för, men det tar emot att fylla på i bolag som Latour och Nibe. Vill gärna se att de backar åtminstone några kronor först. 

Kontoutveckling
Pust! Jag låg efter i princip hela april, men spurtade på slutet och trängde mig precis före SIXPRX som slutade månaden på 7,20 %. Som jag nämnde i förra månadsrapporten så har jag många utdelningar som kommer in nu nästa vecka och veckan därpå. Därmed hoppas jag fortsätta min spurt då jag sen årsskiftet ligger liiiiite efter SIXPRX.  
Utländska portföljen fortsätter dock att vara ett sorgebarn, trots normalt fin avkastning, Men vad gör det när SPP Aktiefond Global A avkastar 5,89 % i april. Nåja, det tar sig säkert det med nån dag. 

Utdelningar
ALM Equity Pref 69,30 kr
Klövern Pref 20 kr
Handelsbanken A 302,50 kr
Corem Property Group Pref 20 kr
Lucara Diamond Corp 38,95 kr
Amasten Fastighets Pref 50 kr
Biotage 40,50 kr
LTC Properties Inc 14,90 kr
STAG Industrial Inc 25,27 kr
Tryg 34,69 kr
Kameo 21,03 kr

637,14 kr i utdelningar under april. Har väl varit i svagaste laget under mars och april, men nu i maj kommer islossningen. Väntar cirka 2 000 kr under kommande två veckor. Så majrapporten blir säkert betydligt mer upplyftande i det avseendet. 

Hoppas ni har en fin kortledighet nu mitt i veckan så kör vi full fart mot helgen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar