söndag 12 maj 2019

Veckorapport

Jag brukar inte skriva veckorapporter och det här är väl egentligen inte ett sådant inlägg heller. Men jag tänkte i alla fall passa på att sammanfatta veckan som gått lite och blicka framåt. För en vecka sen lämnade jag min fru och dotter på flygplatsen och såg dem flyga iväg. Veckan som har gått har varit extremt tuff och jag har brutit ihop flera gånger. Jag försöker dock göra det bästa av situationen och vila upp mig inför när vi träffas igen, vilket blir ungefär vid midsommar. Vilken kontrast det är nu mot mitt vanliga liv. Annars stressar jag runt jämt, allt ska göras så snabbt som möjligt så jag hinner med allt. Nu går allt oändligt långsamt, jag tar allt i en väldigt avspänd takt. Min flextid på jobbet har också dramatiskt förbättras vilket är väldigt positivt. Tid för träning har det också blivit även om jag hade önskat att det blivit mer. Tyvärr har jag ont i en fot som gör att jag inte går så mycket som jag hade hoppats på. Ska kolla upp den imorgon och hoppas att jag får hjälp så den blir bättre.

Börsveckan har i alla fall varit toppen. Eller ja, inte om man ser till utvecklingen förstås. Förra veckan hade vi flera dagar med kraftiga nedgångar och frågan är om det bara är början eller om det är en mindre korrektion från överköpt läge. Jag sitter som vanligt inte på facit, det gör ingen. My guess is as good as anyones. Jag tänker ändå att en vändning uppåt igen är mest trolig. Det som jag tycker har varit roligt med veckan är alla utdelningar jag har fått. Mer än 20 % av hela årets beräknade utdelningar trillade in under onsdag-lördag bara. Riktigt roligt när det kommer ett sånt pengaregn. Ytterligare knappt 10 % kommer att rulla in på kontot under nästa vecka också. Det här har inneburit att jag har shoppat loss en del faktiskt. Det var ju passande att utdelningarna skulle komma samma vecka som vi skulle få en rekyl. Nu är det ju fortfarande från höga nivåer så det är inte direkt några fyndpriser. I och för sig så tycker jag att SJR in Scandinavia på 40 kr var ett bra köp och HiQ International under 50 kr likaså. Roligast var dock Lagercrantz som kom med sin årsrapport i torsdags. Det var en riktigt fin rapport som visade ökande marginaler och resultat. Mest glädjande var att de också valde att höja utdelningen med hela 25 %. Jag passade på att köpa några aktier samma dag. Dagen efter kom dock en höjd rekommendation med riktkurs på 130 kr och aktien stack iväg över 10 %. Jag gillar att köpa på starka rapporter, att köpa på svaghet är ofta ingen större hit.

Hoppas ni får en fin börsvecka och ta hand om er familj om ni har en, man vet aldrig när de kan flyga iväg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar