tisdag 22 oktober 2019

Börsrekord!

Igår hände något som inte hänt under hela tiden jag hållit på med aktier. Igår blev det nämligen ett nytt börsrekord på storbolagslistan OMXS30! Förra rekordet sattes 27 april 2015 och jag började med aktier en månad senare. Efter börsrekordet var det en stadig resa nedåt till lågpunkten i samband med folkomröstningen kring Brexit midsommar 2016. Sen gick det kraftigt uppåt under ett års tid för att sedan sommaren 2017 stillna ut och mest gå sidledes, dock med flera rejäla tapp. Så inte förrän nu sprängde äntligen OMXS30 barriären 1 720 punkter. Idag fortsätter uppgången och i skrivande stund är dagens högstanotering 1 733 punkter. Under de här fyra åren har det breda OMXSPI satt nytt börsrekord flera gånger, men storbolagen har halkat efter.

Att börsen nu slår rekord är minst sagt udda. Jag har under de här dryga fyra åren suttit och väntat på en rejäl krasch, men ingen har kommit. Nu när vi har gått in i en lågkonjunktur så toppar börsen istället. Det verkar som om inget av det som har gällt tidigare stämmer längre. I Sverige har vi mycket låga räntor och har haft det länge. Egentligen är det under brinnande lågkonjunktur som räntorna ska sänkas för att stimulera ekonomin. Men Sverige och många andra länder har kört med gasen i botten länge nu. Vanligtvis så byter folk börsen mot räntor istället när konjunkturen viker, men det finns inte mycket ränta att få i dagens läge. Så vi kör på med aktier och aktiefonder för det finns inga bra alternativ och börsen fortsätter stiga. Även den bottenkörda svenska kronan bidrar till att de exporterande bolagen gör bra affärer. Så hur det ska gå framöver är svårt att sia om. Det kan ju inte fortsätta uppåt och en krasch måste komma nån gång, fast det har jag å andra sidan sagt i fyra år.

Den egna portföljen har inte kommit upp i ATH och ligger nu lååångt efter OMX Stockholm All-Share Cap_GI. Idag utökas avståndet ytterligare när Rottneros faller 10 procent på sin delårsrapport. Rörelseresultatet halverades mot förgående år, men jag tycker att det är en överreaktion då Q3 2018 var ett sensationellt bra kvartal för Rottneros. Jämför man med Q3 2017 så var resultatet i år faktiskt mycket bättre. Annars så kommer det vara bråda dagar för mig. Över 20 bolag rapporterar denna vecka och då räknar jag med min frus innehav. Det blir ett styvt arbete med att uppdatera mina utdelningsprognoser för 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar