tisdag 29 oktober 2019

Dags att säga farväl

Så var det åter igen dags att säga farväl till ett innehav i portföljen, nämligen investmentbolaget Traction. Bolaget har funnits i min portfölj sedan våren 2017 och resultatet efter försäljningen blev en totalavkastning på drygt 11 %. Kursen blev 191 kr, i linje med substansvärdet. Hur kommer det sig då att Traction fick stryka på foten? Min strategi är vanligen att köpa och behålla långsiktigt. En av de största faktorerna som begränsar ens avkastning är att man hattar fram och tillbaka med innehaven. Många köp och sälj i tid och otid gör att man kan hamna snett. Detta vill jag inte hamna i och normalt sett så köper jag endast och säljer väldigt sällan. Dock har jag precis sett över min strategi och identifierat vilka typer av innehav jag vill ha i min portfölj. Jag tänker återkomma till detta i ett senare inlägg, men åtminstone förklara här varför inte Traction passar bland dessa typer av innehav.

Jag är primärt en utdelningsinvesterare och därmed är direktavkastningen en viktig faktor för mig. Traction har en DA som för det mesta ligger under 2 procent. Det är rätt lågt, men en sån låg DA kan kompenseras av andra faktorer. Tyvärr tycker jag också att Traction har en rätt oklar utdelningspolicy. I korthet går den ut på att de delar ut det som gynnar bolaget mest rent skattetekniskt. Det har tyvärr märkts över åren då det har saknats en röd tråd och där bolaget sänkt utdelningen flera gånger för att sedan chockhöja den. Jag föredrar en pålitlig utdelning som följer en klar utdelningspolicy.

Traction har ett flertal noterade innehav i sin portfölj, varav av ett som jag redan direktäger: Softronic. När det gäller deras innehav så känner jag att jag hellre direktäger ett par av dem istället för att indirekt äga alla. Utöver detta så tycker jag också att det inte varit något sprutt i aktien. Visst, den har gått bättre än OMXS30 sett till de senaste tre åren, men bara snäppet bättre. Jämfört med andra investmentbolag som till exempel Investor och Latour har det gått betydligt sämre.

Sammantaget kände jag alltså att det var dags att säga hej då till Traction. Nu är jag på jakt efter en ersättare, men har ingen brådska. Jag vill inte skynda mig in i nåt nytt innehav eftersom tanken är att jag ska behålla nästa innehav betydligt längre än jag behöll Traction.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar