fredag 1 november 2019

Månadsrapport oktober

Under oktober månad slogs det gamla börsrekordet på 1 720 punkter på OMXS30. Det rekordet hade hållit sig sedan april 2015, mer än fyra år alltså. Indexet har nu varit uppe på så mycket som 1 761 punkter. Därför kan man tro att det skulle vara glada miner i min egen portfölj, men det ska snart visa sig att så inte är fallet. Trots relativt mager avkastning har portföljens värde ökat från 157 108 kr till 161 142 kronor, en ny högstanotering. Let's get down to business!

Sparkvot

Lön och andra ersättningar28 533 kr
Paneler396 kr
Amortering1 748 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande1 895 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande300 kr
16%

En riktigt usel sparkvot denna månad tyvärr, den sämsta sen jag började kolla på detta. Inkomsterna var dock riktigt bra. I september hade vi lönerevision och jag fick en löneförhöjning med 1 400 kr, vilket gör att min månadslön nu är 34 000 kr. Eftersom vi skulle ha haft revisionen i vår egentligen så blev det en retroaktiv utbetalning nu i oktober för sex månader. Dock så fick jag i sista stund besked från FK om att jag kunde plocka ut mina tio dagar i samband med dotterns födelse i somras. De dagarna hade jag haft semester, så jag bytte nu ut semestern mot pappaledighet istället. Detta resulterade i ett avdrag på lönen med ca 15 000 kr, men jag fick alltså tillbaka 10 semesterdagar. Sen fick jag cirka 7 000 kr från FK så summa summarum en bra månad på lönesidan. Panelerna har jag börjat med igen och nästan 400 kr in är inte fy skam, även om jag la manken till skulle kunna dra in ytterligare några hundralappar. Tyvärr är frugans inkomster inte stora nu och utgifterna har legat på en hög nivå så jag får täcka upp med min lön istället, vilket har gjort att jag inte kunnat föra över så mycket till sparandet.

Månadens affärer
Köpte 22 st CapMan Oy
Köpte 7 st Nobina
Köpte 0,5202 andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 45 st Rottneros
Köpte 4 st NIBE Industrier B
Köpte 1 st Klövern Pref
Köpte 1 st Corem Property Group Pref
Köpte 8 st Nobia
Sålde 20 st Traction B
Köpte 5 st TAG Immobilien AG
Köpte 117 ABG Sundal Collier Holding

Nu när delårsrapporterna för det tredje kvartalet till stor del är släppta finns det mer information att gå på. Jag låg rätt lågt i början av månaden, men har nu agerat lite mer. Det som mest sticker ut är att jag sålde hela innehavet i investmentbolaget Traction. Varför har jag förklarat mer ingående i förgående inlägg på bloggen, men i korthet kan jag säga att de inte ingår i min uppdaterade strategi för portföljen. Den nya strategin kommer jag att berätta om i ett kommande inlägg. Med försäljningen så har jag nu rätt mycket likvider att handla för, men vi får se hur jag använder dem. Kan faktiskt bli fler försäljningar kommande månader.

Kontoutveckling
Katastrofal månad tyvärr. En knapp uppgång för portföljen medan index rusar 4 procent. Jag ligger i skrivande stund nästan 10 procentenheter bakom index för året och det är ju uselt. Det är helt otroligt att man 17 procent upp i år ändå kan ligga så långt bakom. Det är egentligen bara de sista två och en halv månaderna som gapet öppnats upp, annars låg jag jämt med index. Känns som att resten av året får ägnas åt skademinimering.

Liite mer procentuell avkastning i den utländska portföljen, men här har inte jämförelsefonden SPP Aktiefond Global A stuckit iväg utan den gick bara upp 0,82 %. 

Utdelningar
Corem Property Group Pref 25 kr
ALM Equity Pref 79,80 kr
Klövern Pref 25 kr
Tele2 B 140,80 kr
Genworth MI Canada Inc 146,72 kr
Tryg 39,50 kr
EPR Properties 24,91 kr
STAG Industrial Inc 26,72 kr

508,45 kr i utdelning under oktober månad. Totalt har jag fått in strax under 7 000 kr i utdelning i år. Målet är 7 500 kr och som det ser ut nu kommer jag att nå det målet, tack vare flera extrautdelningar i år. 

Hoppas november bjuder på god avkastning för er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar