onsdag 20 november 2019

Tradingportföljen

Mitt aktiesparande består till allra största delen av innehav som jag tänkt behålla på lång sikt, dvs minst flera år och helst längre än så. I år har jag dock startat upp en liten (med betoning på liten) tradingportfölj. Tanken är att jag ska få leka lite vid sidan av mitt seriösa sparande och detta tror jag är ett rätt vanligt förfarande. En del har väl till och med endast en lekportfölj bestående av mer eller mindre spekulativa innehav. Tanken med min portfölj är i alla fall att jag ska pröva på att handla med aktier lite mer kortsiktigt än jag gör annars. Vanligtvis bryr jag mig inte nämnvärt om hur aktiekursen går så länge utdelningarna höjs och tickar in som de ska. De innehav som ska ligga i denna portfölj kan jag dock släppa när jag uppnått önskvärd avkastning.

Fram till förra veckan bestod portföljen endast av ett litet innehav. Det köptes in i våras och utvecklingen har sedan dess varit en hel del ned, men även fint upp. I nuläget står innehavet på plus, lite drygt 7 % upp. Mitt nya innehav har dock gått upp lite varje dag sen det inhandlades, vilket är enligt plan, och har redan gett 5 %. Än så länge har jag inte satt några begränsningar i varken tid eller avkastning. Inriktningen är på tillväxtbolag som har en stark långsiktig utveckling. Jag är verkligen inte intresserad av spekulativa köp i frimärkesaktier med bolag som går med förlust i väntan på att de ska få nån att vilja köpa deras heta nya produkt. Så troligen kommer det inte blir några affärer med flera hundra procent i vinst efter ett halvår, men å andra sidan så lär det heller inte bli stora förluster. Så länge trenden håller i sig får det gå både upp och ned.

Nån som också leker med aktier eller är alla seriösa?

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har också en lite slant i en lekportfölj.
    Känns bra att testa lite kortsiktiga bet med en lite slant så man inte kastar bort sina pengar.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok.
      Iår har den gått upp 36%.

      Men det är små summor så inga pengar att prata om.

      Mvh PB?

      Radera