söndag 10 november 2019

Veckans lyft och veckans fall

I veckan som gick rapporterade två bolag i min portfölj, Lucara Diamond Corp och Biotage. Medan den ena rapporten var en riktig fullträff så var den andra en mindre katastrof. Lucara öppnade veckan med att meddela att de drar in sin utdelning på 0,025 CAD (ca 17 öre) varje kvartal. Anledningen är att de kommit fram till att de ska anlägga en underjordsgruva vid sitt nuvarande dagbrott som de gräver efter diamanter i. Det har hållit på med en studie ett tag kommit fram till att en underjordsgruva skulle förlänga livslängden på verksamheten där med 15 år och att diamanthalten ökar ju längre ned i jorden de kommer. För att finansiera denna gruva har man bestämt att dra in utdelningarna och menar på att aktieägarna kommer gynnas längre fram istället. Jag tycker att Lucara är ett intressant företag och det är faktiskt inte sällan man gräver upp stora och värdefulla diamanter ur sitt dagbrott. Givetvis är det väldigt trist för mig som utdelningsinvesterare att ett av mina bolag drar in sin utdelning helt och hållet och det troligen för flera år framåt. Innan indragningen låg direktavkastningen på över 8 %, vilket jag inte tyckte var hållbart. Den höga DA:n berodde på att kursen dalat under lång tid, den har i princip gått ned i tre års tid. Frågan jag måste ställa mig nu är om jag verkligen kan ha innehav i min portfölj som inte delar ut något. Troligen kommer jag att behålla min aktier. Som sagt tycker jag att Lucaras framtid är spännande och fortsätter de på de inslagna vägen hoppas jag bli belönad för att jag stannar kvar. En underjordsgruva rik på diamanter kommer skapa helt andra kassaflöden än de gör idag och då kommer förhoppningsvis kursen ha återhämtat sig ordentligt och utdelningarna kan börja igen.

Biotage å andra sidan smällde till men en stark rapport och aktien flög upp runt 13 % på rapportdagen och har sedan dess stigit ytterligare 9 %. Jag passade på att öka lite på rapportdagen. Bolaget växer så det knakar, omsättning och resultat ökar stadigt. Annars har det varit ett rätt knackigt år sen förra november då senaste ATH sattes. Dit är det fortfarande en bit, men jag har goda förhoppningar om bättre tider.

Ett annat bolag som skapade rapportglädje var SJR in Scandinavia. Aktien hade inför rapporten igår tappat hela 50 % sen början av året efter ett par riktigt usla rapporter. Nu verkar dock vindarna ha vänt och man kom med en rätt skaplig rapport även om reaktionen med 16 % rusning kändes i överkant. Vi får se vad som händer, jag tror att det kan bli en sänkning av utdelningen.

Hoppas ni får en lysande nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar