onsdag 6 november 2019

Nytt innehav i portföljen

Efter försäljningen av Traction nyligen har jag spanat på ett nytt innehav till portföljen. I måndags slog jag till och köpte några aktier i bolaget OEM International. OEM själva beskriver sig som ett av Europas ledande teknikhandelsföretag och att de består av 34 rörelsedrivande enheter i 14 länder. OEM är en länk mellan leverantörer av teknikprodukter och slutkunderna. I stället för att tillverkarna själva ska sköta marknadsföring och logistik så tar OEM hand om det.

Direktavkastningen är stabila 3,28 % i skrivande stund och utdelningsandelen ligger på cirka 60 %. Utdelningen har bolaget höjt stadigt varje år sedan 2010. Företaget växer starkt och omsatte 2018 över 3 miljarder kronor, jämfört med för tio år sen då man bara omsatte drygt 1 miljard kronor. P/E talet är inte skyhögt, men inte heller är det billigt att köpa just nu. Jag misstänker dock att OEM är ett sånt där innehav som man alltid tycker är för dyrt, lex NIBE. Aktiekursen har stigit markant och stadigt de senaste tio åren och ligger nu strax över 200 kr, efter en topp över 260 kr i somras.

Mina förväntningar på bolaget är att man ska fortsätta växa, ha en stabil utdelning som ökar varje år och att kursen ska följa med uppåt. Sen om man gått in på en bra nivå, det får vi se sen. Jag har i alla fall inte köpt nån stor post, utan gör som vanligt. Jag bygger upp en position över tid, med regelbundna köp. I år delade man ut 6,75 kr och nu när den tredje rapporten för året finns att läsa så bedömer jag att utdelningen kommer landa på 7,30 kr i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar