fredag 22 november 2019

In Bufab, ut Björn Borg

I veckan blev det återigen förändringar i portföljen efter att jag kickade ut ett innehav efter lång tjänstgöring och välkomnade ett nytt innehav in i värmen. Innehavet som fick stryka på foten var Björn Borg. Bolaget har jag ägt sedan våren 2016 och har under hela perioden gett en utdelning på 2 kronor per aktie. Efter att kursen åkt hiss nedåt en längre tid är nu direktavkastningen uppe i ca 9 procent. Enligt min uppdaterade strategi är det en utdelning som troligen inte är hållbar. Jag bedömer att en direktavkastning i en stamaktie över 7 procent gör att utdelningen ligger i farozonen. Senaste rapporten var helt ok, men kassan ekar tyvärr tom. Därför väljer jag att lämna skutan i det här läget, innan dystra besked kommer. Nu är det inte alls säkert att det blir så, men enligt min erfarenhet brukar höga direktavkastningar botas med att utdelningen sänks eller att marknaden ser att utdelningen är hållbar och inleder då en köpfest som trycker ned DA. Det senare har inte skett och därför tror jag på det första istället. Vidare tror jag att jag kan få betydligt bättre avkastning nån annanstans. Totalavkastningen landade på ca 6 procent och det får man väl säga är rätt magert på mer än tre år.

Istället har jag valt att lyfta in Bufab i portföljen. Bufab placerar jag i kategori 3, dvs bolag med stark tillväxt och låg DA. Bolaget har sitt huvudkontor i småländska Värnamo, men har verksamhet i 28 länder runt om i världen. Omsättningen är knappt 4 miljarder kronor i detta industribolag som handlas på Mid Cap. I Bufab förväntar jag mig ökande omsättning och vinster år efter år och att utdelningen ökar i samma takt.

I övrigt så är det löning efter helgen och det är ju alltid härligt även om pengarna försvinner snabbt åt olika håll så fort den landat på kontot. Den här månaden kommer fokus att ligga på att bygga upp kassan i hushållet. Likvider har jag i massor på aktiekontona, medan privat- och sparkontona har tagit stryk de senaste månaderna pga låg inkomst och relativt stora utgifter i hushållet.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Delar dina tankar kring Björn Borg. Det ska bli intressant att se vilken utdelning de föreslår för nästa år tycker jag :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt inlägg om Björn Borg också. Kul att vi är överens :-) känns som en sänkning ligger i korten, men man vet aldrig. Skönt att slippa oroa sig för det nu i alla fall. Trevlig helg du med :-)

      Radera
  2. Hej!
    Många ändringar i portföljen den senaste tiden.
    Hur mycket pengar har du lag på courtage under denna perioden?
    Är det en märkbar summa eller inget att nämna i sammanhanget?

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget att nämna i sammanhanget tycker jag. 61 kr senaste månaden. Överkomligt i jämförelse med den avkastning jag räknar med att få på sikt.

      Radera
    2. Näe det var inte så farligt i sammanhanget

      Radera