fredag 8 november 2019

Sålde Axfood

Vad är det som händer egentligen? Ska han sälja ut hela portföljen eller? Så kanske ni tänker och ibland undrar man ju... Nej då, jag har inte tänkt sälja hela portföljen. Min fokus kommer fortsatt att vara att äga en bred portfölj av bolag som ger mig utdelning. Jag kommer inte att försöka tajma marknaden och sälja nu när börsen står högt för att köpa tillbaka när det blir billigare. Saken är den att jag nyligen satt mig ned och funderat lite djupare på vilken typ av innehav som jag borde ha i portföljen. Jag började investera i maj 2015 och innehav har lagts till allt efterhand. När jag började för snart fem år sen var jag helt grön på aktier. Över tid har jag utvecklats som investerare och nu känner jag att jag sitter med en portfölj bestående av en del innehav som jag aldrig hade investerat i idag. Visserligen är Axfood inte ett av de innehaven, men jag tycker ändå att jag har fog för min försäljning. Min nya förändrade strategi kommer jag att presentera inom kort i ett inlägg.

Axfood då? Tja, en del av den strategi jag alltid har haft är att jag regelbundet ska fylla på i alla de innehav som jag har. Om jag inte har det uttalat så tror jag att det är lättare att man bara sitter och fyller på i de innehav som gått ned istället för de som gått upp. Det är lättare att köpa på "rea". Axfood har gått upp hela 37 % i år och P/E talet ligger nu på skyhöga 26,58. De senaste fem åren har Axfoods P/E legat runt 22 och tittar man tillbaka ännu några år har den legat i spannet 13-20. Så dyrt alltså. Dock har jag som regel att inte sälja bara för en aktie har gått upp mycket. Vinnare tenderar att fortsätta uppåt, medan förlorare fortsätter nedåt. En annan faktor som jag har sett till här är utdelningen. Direktavkastningen har krupit ned till låga 3,4 %, medan det historiska snittet har varit runt 4-5 %. Utdelningen är idag på 7 kr och det var den även året innan. Förra året delade Axfood ut mer än 90 % av sin vinst, vilket jag tycker är rätt högt. Vinsterna ökar för Axfood, men inte direkt i nån rasande fart. Vinst per aktie har legat runt 6-7 kr sen 2015. Med en DA på drygt 3 % förväntar jag mig att bolaget växer stadigt och att utdelningen gör likaså. Tyvärr tror jag inte att Axfood kommer höja utdelningen nämnvärt under de närmaste åren.

Det var mitt försvarstal till försäljningen. Nu kommer det angenäma arbetet att hitta en eller två ersättare till Axfood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar