söndag 17 november 2019

Nya strategin

Jag har hintat om att jag skulle skriva ett inlägg om min uppdaterade strategi flera gånger så här kommer det äntligen. Om ni har följt mig de senaste veckorna har ni säkert märkt en tidigare aldrig skådad försäljningsfrekvens hos mig. Vanligtvis så köper jag bara nya aktier i mina innehav varje månad och kanske så blir det nån försäljning per år. Men på sistone har flera innehav fått lämna portföljen.

Anledningen till detta är att att jag suttit ned och tänkt över min strategi och mina innehav. Dagen portfölj är en produkt av flera års investerande där jag gått från en total rookie till en i alla fall något mer erfaren investerare. Vissa innehav la jag till i min portfölj där i början då jag inte hade koll på så mycket och sen har de hängt med sedan dess. Det säger ju sig självt att enbart gå efter aktier med den högsta direktavkastningen inte är någon smart strategi. Därför har jag valt att fokusera min portfölj genom att kategorisera innehaven. Kan jag inte placera in innehavet i någon kategori så hör de inte hemma där. Nedan följer grunderna i min nuvarande strategi.
  • Portföljen ska bestå av flertalet innehav inom olika branscher för att vara diversifierad. Idag består portföljen av 31 innehav och det är väl ungefär så många som jag maximalt ska ha. Just nu håller jag på och tittar på att komplettera portföljen med ytterligare ett innehav, men det får antagligen vara det sista tillägget. 
  • Innehaven ska tillhöra en av tre definierade kategorier av innehav. Kategori 1 är mogna stabila högutdelande bolag. Direktavkastningen ska ligga mellan 5-7 %, högre än så känns inte hållbart. Utdelningen höjs antagligen inte varje år, men sänks å andra sidan inte heller. Kursutvecklingen är långsiktigt positiv. Kategori 2 är bolag som uppvisar en god tillväxt. Direktavkastningen ligger mellan 3-5 % och man höjer utdelningen i princip varje år. Kategori 3 har en DA mellan 1-3 %. Här hittar vi de riktiga tillväxtbolagen. De delar vanligtvis ut en måttlig del av vinsten, men utdelningshöjningarna är frekventa och stora. Aktiekursen går som tåget. 
  • De nordiska innehaven ska jag regelbundet öka i. Med regelbundet menar jag här ungefär en gång i halvåret. Övriga innehav räcker det att jag ökar i en gång varje år. Gemensamt för alla innehav är att jag inte får öka i dem med mindre än tre månaders mellanrum. Anledningen till det är att jag vill undvika att köpa alltför mycket i fallande knivar. Rent generellt har jag dessa regler för att sprida ut köpen i alla innehav. Annars är det lätt att man bara köper i de som gått ned och inte de som gått upp 50 %. 
Onödigt invecklat eller vad sägs? Lättare att bara säga köp bra bolag och sälj dem aldrig, eller hur :-)

2 kommentarer: