tisdag 12 november 2019

Hög aktivitet i portföljen

Transaktionerna står som spön i backen just nu, det är knappt så man själv hänger med i svängarna. Den här veckan har börjat med att jag köpte in ett nytt innehav och sålde av ett annat. Nytillskottet i portföljfamiljen är välkända bygg- och anläggningsbolaget Peab. Hur kommer det sig då att jag valt att satsa på Peab av alla bolag? Dels tycker jag att de har en attraktiv direktavkastning på lite drygt 5 procent. Utdelningsandelen ligger runt 60 procent och det tycker jag är en bra andel. Omsättning och vinst är stigande år för år och den långsiktiga kursutvecklingen är positiv. Det handlar inte om nån kursrusning, men det förväntar jag inte mig heller. Jag letade efter en stabil högutdelare som jag kan lita på att öka eller behålla sin utdelning år efter år och det tycker jag verkligen jag har hittat i Peab. Runt 2011-12 hade man rätt stora problem med stora och dyra projekt, men inledde sedan en omställning bort från såna typer av prestigeprojekt. Det har gett resultat och jag hoppas att man har lärt sig sin läxa. Jag hoppas att Peab ska leva upp till mina förväntningar.

Ett annat bolag som istället svikit mina förväntningar är ABG Sundal Collier Holding. Eller egentligen ska jag säga att mina förväntningar berodde på naivitet och oerfarenhet. Sommaren 2016 gjorde jag mina första köp i bolaget. Vilken grej, ett bolag med en DA på 11 %, vilken kassako! Jo tjena, allt är inte guld som glimmar. Året efter sänktes utdelningen med 0,10 NOK till 0,50 NOK. Året därefter behölls utdelningen och det blev till och med 0,20 NOK till på hösten då man påbörjat halvårsutdelningar. Från utdelningen på våren 2018 har det dock varit konstant nedåt på kursen. I år sänktes utdelningen ytterligare till 0,37 NOK. Min misstanke är att det kommer fortsätta så här då omsättning och vinst minskar år för år. Men du har ju ändå fått rätt bra med utdelningar? Jo visst, men om kursen minskar i större takt än vad jag fått ut hade jag lika gärna kunnat köpa ett bolag som inte delar ut nåt och vars kurs står still och kommit ut med bättre totalavkastning. Som sagt skulle jag aldrig plocka upp ett bolag som ABG idag och därför har det inte min portfölj att göra. Totalavkastningen slutar på -18 %.

Veckan kommer säkerligen bjuda på fler köp och kanske även nåt sälj. Björn Borg rapporterar på fredag och det är en ganska avgörande rapport för om de ska vara kvar i portföljen eller inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar