fredag 3 april 2020

Månadsrapport mars

Det är nästan så att jag drar mig för att skriva denna rapport. Mars har för de flesta varit en rätt usel månad på alla plan. Givetvis har börsen rasat, men mångas ekonomi utöver börsen har också påverkats. Hemmajobb, permittering, arbetslöshet, isolering m.m. För mig och min familjs del så har vår ekonomi lyckligtvis inte påverkats något.Vi har båda trygga statliga jobb med mycket arbete och jag ser ingen orsak till oro där. Vi befinner oss i Colombia i isolering och vi har därför kunnat dra ned på kostnader. Sen har det varit en del kostnader för resor givetvis, men där hoppas vi få tillbaka en del pengar för resor som inte utnyttjats. Under april kommer det komma en hel del rapporter för första kvartalet och det ska bli spännande att få svart på vitt hur corona påverkat bolagen och vad deras framtidssyn är. Personligen är jag fortsatt negativ även om börsen kommit upp lite på slutet. Mars månad slutade med ett portföljvärde på 142 138 kr, kraftigt ned från februaris 170 353 kr. 

Sparkvot
Lön och andra ersättningar25 386 kr
Paneler0 kr
Amortering1 629 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 237 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande500 kr
20 %
Normal lön, inga konstigheter. Jag tror inte det kommer bli så mycket panelpengar framöver då dessa normalt inte funkar utomlands. Annars en helt ok sparkvot. Vi kommer inte utnyttja nåt undantag från amorteringskravet eftersom vi dels är högbelånade på lägenheten och dels för att amortering är ett bra sparande. 

Månadens affärer
Köpte 4 st Lagercrantz Group B
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 100 kr
Köpte 4 st Latour B
Köpte 7 st SEB A
Köpte 3 st Castellum
Köpte 2 st Tryg
Köpte 6 st ALM Equity Pref
Köpte 2 st Klövern Pref
Köpte 2 st Corem Property Group Pref
Köpte 3 st OEM International B
Nytt lån hos Kameo motsvarande 500 kr

Några köp blev det under månaden, men jag inte shoppat loss riktigt ordentligt. När pengar fanns tillgängligt efter lön hade börsen rusat uppåt så jag avvaktar lite. Nästa vecka kan blir det nog en slant från skatteåterbäringen som jag kan föra över också.

Kontoutveckling
Givetvis en riktigt illröd månad, men det stör mig inte så mycket. Det som gör mig irriterad är att portföljen underpresterar jämfört med index. Vanligtvis har jag kunnat lita på att den står emot nedgångar rätt bra. Tyvärr är det väl några innehav som dragit ned totalen. 

Utländska portföljen har gått sämre än svenska. Största syndaren är EPR Properties som tappat ofantligt mycket under månaden. SPP Aktiefond Global A har under månaden endast gått ned 12,30 % så det är stor skillnad mot min portfölj. 

Utdelningar
Genworth MI Canada 418,39 kr
EPR Properties Inc 25,35 kr
Castellum 123,50 kr
Las Vegas Sands Corp 26,72 kr
CapMan Oyj 163,75 kr

Totalt 757,71 kr under mars. Inte helt fy skam och totalt har jag i år fått in knappt 2 000 kr. Lite osäker på om jag skulle ha fått mer om inte en del bolag dragit in eller skjutit på utdelningarna. Tror dessa skulle ha kommit i början av april istället. April blir ju nu väldigt deprimerande. Förutom lite kvartals- och månadsutdelningar och nån enstaka årsutdelning så är det mesta förskjutet till hösten eller indraget helt och hållet. I maj ligger det ännu kvar några utdelningar, men risken finns väl att det mesta av det ryker också. 

Hoppas ni hade en hyfsad mars trots alla negativa nyheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar