lördag 28 mars 2020

Bye bye utdelningar

Det är tuffa tider för en utdelningsinvesterare nu. Av mina 22 svenska innehav som delar ut har 9 meddelat att de skjuter på utdelningen eller dragit in den helt och hållet. Jag räknar nu med att i slutändan kommer de allra flesta ha aviserat någon sorts förändring av utdelningen. De som ännu inte har gått ut med något kring utdelningen har planerade bolagsstämmor i maj och jag antar att de sitter på händerna nån vecka till innan de går ut med förslag på indragen utdelning eller skjuter upp den till i höst. Därmed är det dags för mig att fundera över en ny strategi för våren. Vanligtvis försöker jag investera mina likvider utifrån vilka bolag som är närmast att dela ut för att på så sätt maximera utdelningarna. Nu är det en faktor jag inte behöver räkna med den närmaste tiden.  Förra året fick jag drygt 7 700 kr i utdelning. Nuvarande prognos ligger på drygt 7 500 kr med aktuella investeringar. Då räknar jag med att de utdelningar som skjutits upp blir av, men det är inte säkert på långa vägar. Tyvärr ser det därmed ut som att det blir en lägre stapel i diagrammet i år, jämfört med året innan. Trist såklart, men det kommer sannolikt se ut på samma sätt för alla andra.

Att gå över till att investera utifrån vad som blivit billigt känns väldigt ovant. Under en ganska lång tid fick vi se kurserna stadigt öka vecka efter vecka, månad efter månad. Ordet "billigt" i kombination med ordet "aktier" har varit rätt främmande för mig.  Frågan är också om det är billigt just nu eller inte. Om vi bara ser till aktiepris så kan vi konstatera att det var billigare för en vecka sen, men givetvis mycket billigare än det var för en dryg månad sen. Frågan är dock hur allt som pågår i världen just nu kommer påverka företagens vinster. Q1:orna kommer bli väldigt intressanta att läsa och även Q2:orna kommer vara starkt påverkade av Coronakrisen. Så är det verkligen så billigt som det ser ut att vara? Jag tvivlar.

Hur börsen kommer gå från här, det vet ingen. En del säger att börsen kommer gå upp nu för den är framåtblickande och redan börjar tänka på en ljusare framtid i höst utan Corona. Jag vet inte jag. Spanska sjukan höll på i mer än två år, Asiaten likaså, Hongkonginfluensan mer än ett år med flera efterföljande utbrott och Svininfluensan i knappt två år. Det är väldigt svårt att i nuläget överblicka de ekonomiska och mänskliga konsekvenserna. Så ska man sitta på sina likvider då? Jag har ingen aning och det har inte ingen annan heller oavsett om de titulerar sig expert. Jag tänker fortsätta att investera månadspengen som vanligt, för det enda jag vet är att försöka tajma marknaden är dömt att misslyckas över en längre period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar