torsdag 19 mars 2020

Vad är det som händer?

Senast jag skrev något på bloggen var två veckor sen. Egentligen finns det ju en hel del att skriva om så det beror inte på idétorka. De senaste två veckorna har det varit väldigt mycket på jobbet och hemma förberedde jag lägenheten för min familjs återkomst. Så jag har inte haft ork att skriva nåt på bloggen faktiskt. Tyvärr så accelererade coronakrisen i slutet av förra veckan och USA meddelade att de skulle stänga gränserna från och med i lördags, samma dag jag skulle åka till USA. Min fru och barn skulle också resa till USA samma dag och vi skulle träffas där och umgås tillsammans några dagar innan vi skulle resa hem tillsammans. Efter mycket diskussioner fram och tillbaka kom vi överens om att det säkraste för familjen var att de stannade kvar i Colombia inte begav sig ut på flygplatser och flygresor. Istället blev det hastigt så att jag fick ordna resa till Colombia. Ganska snart därpå stod det klart Colombia skulle stänga gränserna från och med måndag 16:e mars och att jag behövde komma in i landet senast söndagen. Lördag förmiddag bokade jag resa till Colombia på söndagen från Göteborg via Amsterdam och Panama. Lördag, halv elva på kvällen, plingar det till i mobilen på hotellet i Göteborg. KLM ställde in flygningarna Amsterdam-Panama och Panama-Medellín, då Panama snabbt beslutat att stänga gränserna. Det blev att snabbt boka en helt ny resa via andra länder och den avlöpte utan problem.

Så sen söndags kväll befinner jag mig i Colombia, isolerad själv i ett hus på landet utan att ha fått träffa min familj. Hur länge jag ska sitta här vet jag inte. Idag är fjärde dagen och jag mår bra. På dagarna jobbar jag eftersom jag fått lov av min arbetsgivare att göra det. Utöver det så är det rätt trist.

Vill jag ha lite action är det bara att ta upp börsskärmen. Vilka veckor vi har haft! Varje dag är det stora rörelser åt nåt håll. Jag har precis som alla andra drabbats hårt av nedgångarna och det är inte många av mina innehav som ligger på plus i dagsläget. Sen turbulensen började har jag endast gjort ett fåtal köp. Till stor del beror det på avsaknad av likvider, men nu mot slutet håller jag också i pengarna då det verkar som att flera utdelningar är i farozonen. I nuläget har tre av mina bolag aviserat förändrade utdelningar jämfört med utdelningsförslagen i boksluten. Först ut var OEM som drog tillbaka föreslagen extrautdelning på 10 kr. Ordinarie utdelning på 7 kr står kvar. Tråkigt såklart, men OEM är ett av mina minsta innehav och påverkan är därmed marginell. Samma för mitt absolut minsta innehav Bufab som igår valde att dra in hela utdelningen. Större påverkan blev det dock när Rottneros igår meddelade att de skrotar extrautdelningen på 20 öre och bara kör ordinarie utdelning på 40 öre. Tyvärr misstänker jag att dessa förändringar inte är de sista utan att vi kommer att få se många fler framöver. Som fint plåster på såren upptäckte jag igår att mitt kanadensiska innehav Genworth MI Canada sen en tid tillbaka beslutat om en stor extrautdelning för femtielfte gången. Den landar på kontot imorgon eller i början på nästa vecka redan och täcker upp för de tre bolagen som sänkt.

Jag ska försöka bli bättre på att skriva fler inlägg framöver. Jag har ju ändå inget annat för mig nu efter jag jobbat klart för dagen. Hoppas ni mår bra och gör ni inte det så är det bara att höra av er så kan vi snacka om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar