måndag 23 mars 2020

Tillsammans, men ändå inte

Igår blev det snabba ryck. När borgmästaren i Medellín hastigt och olustigt bestämde sig för att förlänga den regionala karantänen med ytterligare en dag och på så sätt ha kvar den fram till när den nationella karantänen blev det lite panik. Tanken var att jag skulle ta mig från min isolation på landsbygden in till stan på tisdag när man kunde få röra sig fritt. Det kom alltså på skam och jag fick snabbt packa ihop mina saker medan min fru förberedde min flykt in till stan. Igår var det alltså karantän i regionen och man fick inte lov att ta sig runt annat än i undantagsfall. Med hjälp av vänner med kontakter hos borgmästaren fick min fru ut en taxi till mig som sen körde mig tillbaka till stan. Om någon skulle stanna mig skulle jag ringa en advokat som var i kontakt med borgmästarens stab. Som tur var så gick resan utan problem och sen igårkväll befinner jag mig äntligen tillsammans med min familj. I alla fall under samma tak. Det får bli isolation ytterligare några dagar för att säkerställa att jag inte dragit med mig nåt virus från Europa. Det är rena tortyren att sitta inne på ett rum medan mina döttrar leker, skrattar och gråter utanför dörren.

Även idag blev det en rejäl sättning på börsen, fast vi är fortfarande något upp sen förra lågpunkten för en vecka sedan. Den lågpunkten kommer säkert forceras under veckan med nya röda siffror. Tydligen är makrostatistik på väg in som kan komma att visa hur corona påverkat ekonomin. Utdelningssänkningarna står också som spön i backen. Hittills har jag bara drabbats av tre stycken sänkningar, men det är väl bara en tidsfråga innan fler kommer. Senaste timmarna har tre större bolag sänkt; SKF, NCC och Ratos. Vi är bara i slutet av mars och det är långt kvar till de flesta bolagsstämmorna där utdelningarna fastställs. Dessutom är det flera bolag som väljer att flytta sina stämmor framåt i hopp om bättre tider. Handelsbanken har stämma på onsdag och jag är hyfsat säker på att de kommer ha oförändrad utdelning. Planen är att öka i dem när stämman är över. Detsamma gäller HiQ och danska Tryg som ska ha stämma 30 mars.

Min tro på marknaden är att volatiliteten kommer att minska inom kort och övergå till en mer stabil och stadig nedgång. Ekonomin världen över står still och det kommer få långtgående konsekvenser. Personligen så fortsätter jag på den inslagna vägen med månadsköp i aktier även om det troligen kommer bli värre och värre. Jag har prövat att hålla tillbaka på aktieköpen vid andra tillfällen för att tajma marknaden bättre, men det brukar alltid gå tvärtom. Så därför är det bättre att fortsätta köpa kontinuerligt.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Usch vad jobbigt men skönt att ni verkar hålla er friska iaf.
    Hoppas du får umgås med familjen snart!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera