fredag 3 juli 2020

Månadsrapport juni

Juni var en varm och skön månad för det mesta av vad jag har förstått av rapporterna från Sverige. I Colombia har det varit mer blandat med dragning åt det regniga hållet. Hemresan är nu bokad till om en vecka. Det ska bli skönt att äntligen komma hem efter nästa fyra månader utomlands. Efter det kommer det nog dröja länge innan jag själv återvänder till Colombia. Börsen stod i princip still under juni månad. Egna portföljen ökade från 167 014 kr till 173 390 kr. 

Sparkvot
Lön och andra ersättningar25 683 kr
Paneler0 kr
Amortering0 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 200 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande0 kr
12%

Riktigt usel sparkvot denna månad, men det har sina förklaringar. Att resa hem till Sverige är verkligen inte gratis, mer än 40 000 kr, och vi behöver alla kronor som vi kan undvara.  

Månadens affärer
Inga affärer

Det är nog första gången det händer att jag inte har genomfört några affärer alls under en månad. Saken är den att jag brände alla mina likvider på amerikanska aktier i slutet av maj. I juni har jag inte hunnit köpa nåt för junilönen utan det blev ett köp igår.

Kontoutveckling

Utvecklingen på svenska kontot gick i linje med index under juni. Som jag skrivit tidigare så håller jag på att se över min portföljstrategi. Jag är något missnöjd med att bara skugga index hela tiden. Ska jag göra det kan jag lika gärna ha indexfonder. Troligen kommer antalet innehav att minska dramatiskt, dock över tid.
Bättre fart var det på utländska portföljen som gick drygt två procentenheter bättre än min jämförelsefond. 

Utdelningar
Genworth MI Canada 75,94 kr

Inte mycket att hänga i julgranen här inte. Jag hoppas verkligen att det blir en utdelningsfest i höst istället, för nu känns det lite trist. När jag är tillbaka i Sverige hoppas jag få lite mer sprutt på bloggen, för nu har det varit rätt låg aktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar