fredag 12 juni 2020

Riskspridning

Idag är det sista dagen i börsveckan och veckan kommer att summeras i rött. Jag har inte haft så mycket intresse av börsen på sistone faktiskt. Det har varit för mycket jobb och annat som pockat på min uppmärksamhet. Jag har dock funderat en del på min portfölj mellan varven. 

Jag har länge sett mig som en utdelningsinvesterare och den bilden har ju fått sig en törn nu i år med alla inställda utdelningar. Det har fått mig att fundera på hur viktigt utdelningar är för mig jämfört med att ha en portfölj som konsekvent slår index. Går det ha en utdelningsportfölj som slår index eller måste man välja? En del poängterar ju att om man nu är så intresserad av utdelningar kan man sälja av en förutbestämd procentandel av sina innehav varje år och på så sätt få pengar i handen. Frågan är hur intressant det är om pengarna ändå bara återinvesteras och aldrig tas ut. En sån strategi är nog att föredra i den senare delen av ens investeringsresa, när portföljen är stor och det är dags att göra lite roliga saker för pengarna. 

Min portfölj består idag av 32 olika innehav. Många investerare har färre innehav, medan andra har fler. Vad är rätt eller fel? Det finns nog inget tydligt svar på den frågan, det beror nog helt på ens egna förutsättningar. Personligen har jag börjat fundera på att skala bort innehav. Förra året hade jag en rensning och sålde av innehav som jag inte tyckte passade in i min portfölj. Dock ersatte jag dem snabbt med nya innehav. Nu skulle jag kunna kasta ut 12 innehav och ändå ha en väldigt god riskspridning. När det pratas om riskspridning brukar en siffra mellan 10 och 20 innehav ofta nämnas. Jag ser inget problem i att även skala ned ännu mer. 

Om detta är något jag kommer att göra eller inte har jag inte bestämt. Det är en process som får ta tid. Det gäller att bestämma vilka innehav som ska vara kvar och vilka som måste bort. När är den bästa tidpunkten att sälja? På botten eller toppen? Det är lätt att direkt säga toppen, men då bör också alla andra innehav ligga högt. På botten får du inte ut så mycket, men å andra sidan så är alla andra innehav också på botten. Så i slutändan kanske tidpunkten inte spelar så stor roll. Helt klart finns det en del att tänka på. 

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressanta tankar. Jag funderar också mycket på sådant men inte alltid att jag kommer fram till något.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  2. Hej, nej det är inte lätt att komma fram till nåt vettigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Ibland behöver man tänka länge innan man kommer till skott :)

      Radera
  3. Hej.
    Du är inne på en extremt intressant frågeställning som nog många av oss någon gång kommer att reflektera över inte minst jag själv. Det kanske inte kan definieras som rätt eller fel när det gäller vilket antal innehav man har, det kanske mer är en fråga vad man känner sig bekväm med? Men det finns ändå något optimalt antal tror det är mellan 16-20 olika bolag sedan blir inte riskspridningen större, då kan man lika gärna ha en billig indexfond. Om man får funderingar på att sälja av bolag från sin portfölj, har man då gjort sin analys korrekt? Jag tänker högt här,varför skaffade jag detta bolag från första början? Har/vad har ändrats. Är det min inställning eller bolagets resultat över tid? Det kan ju vara att ens strategi finslipas och då passar kanske inte bolaget in i den planen. Är jag en köp och behåll eller är jag köp o sälj eller någonstans mitt i mellan? Jag tror inte det finns någon som inte gör felköp eller rättare sagt man kanske omvärderar sin investeringsplan efter tid när man fått erfarenhet och strategin kanske ändras något. Jag tror att vi alla investerare gör en resa här.
    Jag började med enbart fonder, växlade mer och mer över till aktier och tänker att jag kanske längre fram växlar över igen eller åtminstone slutar att nyinvestera i aktier och bara gör dessa investeringar i fonder istället. Jag vill ju ha det bästa av bägge världarna :-)
    Jag har själv en relativt liten mängd bolag i min portföljer och känner mig helt tillfreds med det. Hoppas att du så småning om kommer på hur du vill göra.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack PP! Ja, det är verkligen klurigt. Jag har tagit bort ett innehav hittills och tänker ta bort ett till i alla fall, en preff. Sen får vi se vad som händer.

      Radera