måndag 1 juni 2020

MÃ¥nadsrapport maj

DÃ¥ var det dags för sommar igen. Juni mÃ¥nad stÃ¥r för dörren, med allt vad det innebär. Jag antar att mÃ¥nga kommer hÃ¥lla sig hemma i Sverige istället för det sedvanliga strandhänget pÃ¥ nÃ¥n skön ö i Medelhavet. Jag tror ingen tar skada av lite hemester. Själv vet jag inte alls när jag kommer hem igen. För min egen del sÃ¥ hoppas jag det blir sÃ¥ snart som möjligt. Börsen gick bra även under maj mÃ¥nad. Nya portföljvärdet är 167 014 kr, upp frÃ¥n 159 285 kr förra mÃ¥naden. 

Sparkvot
Lön och andra ersättningar25 584 kr
Paneler0 kr
Amortering0 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 950 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande500 kr
17%
Om förra månaden var riktigt bra så var maj ingen jättehöjdare. Vi har dragit in amorteringen på bolånen så därför är den raden nollad. Dock har de pengarna använts för att betala av extra på billånet och ett privatlån. Dock räknar jag inte det som ett sparande så det får bli noll denna månad.

Månadens affärer
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 200 kr
Köpte 4 st Tele2 B
Köpte 36 st SJR in Scandinavia B
Köpte 44 st Softronic B
Köpte 6 st Handelsbanken A
Köpte 2 st Total SA
Köpte 1 st EPR Properties
Köpte 2 st Las Vegas Sands Corp

Förra veckan körde Avanza courtagefritt pÃ¥ amerikanska aktier sÃ¥ jag passade pÃ¥ att fylla pÃ¥ i mina befintliga innehav med lite mindre belopp. Med courtage mÃ¥ste du annars köpa för nÃ¥gra tusen för att det ska vara värt det. Växlingsavgiften som alltid finns där är en procentsats av beloppet. 

Kontoutveckling


Nja, det här var väl ingen höjdarmånad direkt. Jag ska fundera lite över min strategi och mina innehav framöver.

Sämre gick det för utländska portföljen. Dock sjönk SPP Aktiefond Global A lite mer under mÃ¥naden sÃ¥ fÃ¥r ändÃ¥ säga att det var helt ok. 

Utdelningar
Toronto- Dominion Bank 37,66 kr
Intrum 209 kr
Latour 61,25 kr
Tele2 B 198 kr
Veolia Environnement SA 15,31 kr
EPR Properties 60,32 kr
TAG Immobilien 145,85 kr

727,39 kr. Inte fy skam, men det var ju i maj som tusenlapparna skulle ramla in. Vi får se om de kommer i höst istället, även om jag inte är så övertygad om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar