onsdag 13 maj 2020

Latour - över 30 % premie

Det är nästan två veckor sen jag skrev nåt på bloggen senast. Den är inte nedlagd, men inspirationen till inlägg är rätt bristande just nu. Känner mig rätt efter, när jag vaknar har halva börsdagen gått och när det lugnar ned sig på jobbet är det kväll i Sverige. Det är annars fullt upp med jobbet och barnen och inte så mycket tid till annat. Idag tänkte jag i alla fall skriva några rader.

På en i övrigt väldigt sur börsdag så rusade Latour med knappt 7 %. Anledningen till det är att indexleverantören MSCI plockat in Latour i sitt Global Standard Index. I och med det ligger nu Latours premie på en, även för Latour, vansinnigt hög nivå. Över 30 % i premie är väldigt dyrt och det började rycka i säljfingret idag faktiskt. Latour handlas nästan alltid till en premie, men så här stor är den sällan. Frågan är då vad som är smartast att göra när det ändå är ett innehav som jag vill ha i portföljen. Uppsidan lär vara begränsad den närmaste tiden även om de faktiskt låg högre innan coronakraschen. Då var inte premien lika stor. Nu har Latours aktie stigit medan de underliggande innehaven inte hängt med.

Det finns ju som alltid många olika scenarion för framtiden. Kanske så stannar Latouraktien kvar på nuvarande nivå och väntar in de underliggande innehaven så att premien minskar till mer normala 10-15 %. I det fallet så skulle en försäljning inte ge så mycket, förutom eventuell alternativ avkastning i ett annat innehav. Troligen skulle det ta emot väldigt mycket att köpa tillbaka samma antal aktier på samma nivå igen sen om inte till och med dyrare. Eller så fortsätter aktien att klättra medan resten av börsen står och stampar eller går ned. Då skulle man sälja bort sin chans på överavkastning. En gammal klyscha är ju att låta sina bra innehav löpa, medan man kastar ut sina dåliga. Eller så kommer aktien rasa från denna nivån.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att jag inte har nån aning om hur det ska gå. Troligtvis blir det fel om jag försöker tajma marknaden och göra nåt smart. Det bästa kanske är att inte göra nåt och istället behålla ett fint innehav intakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar