fredag 8 januari 2021

Månadsrapport december

2020 avslutades som vanligt med december månad. Skönt att vissa saker inte förändras åtminstone när allt annat tycks vara upp och ned i denna värld. Skämt åsido så har det varit ett mycket märkligt år. Även med ett litet tomterally dagarna kring jul så blev det en negativ månad för börsen. Personligen ökade dock portföljvärdet från 205 360 kr till 210 770 kr, ytterligare en ny högstanotering. 

Sparkvot
Lön och andra ersättningar27 068 kr
Amortering0 kr
Pensionssparade600 kr
Aktiesparande3 000 kr
Överföring till min fru400 kr
Buffertsparande800 kr
18%

En bra inkomst som inkluderar lite styrelsearvode. Så här i slutet av året passade jag på att ge mitt sparande en julklapp i form av 20 %-ig ökning av pensionssparandet. Dessutom ökade jag överföringarna till min fru, som kompensation för föräldraledighet, med 33 %. I början av 2021 kommer jag ha lönrevision så det är möjligt att jag kommer öka mitt fasta sparande ytterligare även om jag inte räknar med någon större löneökning.

Månadens affärer
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 200 kr
Köpte 4 st Castellum 
Köpte 4 st Intrum
Köpte 3 st OEM International B

Inte så många affärer, dock har jag börjat köpa för högre belopp eftersom jag har en sån stor kassa. Istället för affärer strax under 600 kr så blir det närmare 1 000 kr istället. 

Utdelningar
Genworth MI Canada 102,11 kr
6 st Annehem Fastigheter B från Peab
NIBE Industrier B 88,20 kr

Ca 390 kr i utdelning i december. Jag brukar inte jämföra månad för månad mellan åren, men jag tror det var en relativt bra månad ändå.

Kontoutveckling
Åtminstone avslutade jag året med flaggan i topp. Det svenska kontot presterade drygt 2 % i december och det får jag väl vara hyfsat nöjd med.

Återigen en negativ månad för de utländska innehaven som kämpat hela året. SPP Aktiefond Global A gick ned 0,45 % i december.

Ja, då har jag jag publicerat månadsrapporter för hela året och kommer nu summera allt i en årsrapport som förhoppningsvis kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar