söndag 31 januari 2021

Månadsrapport januari

Första månaden på det nya året har redan passerat. Januari brukar kallas för årets fattigaste månad efter jul och nyårs extravagans. Hos oss är det ingen större skillnad mot årets andra månader, även om det såklart blev lite mer konsumtion än en vanlig månad i slutet av året. Portföljen fortsätter att frodas och noterar nu ett nytt ATH. Nytt portföljvärde är 217 396 kr, upp från 210 770 kr. 

Sparkvot

Lön och andra ersättningar27 083 kr
Amortering0 kr
Pensionssparade600 kr
Aktiesparande3 000 kr
Överföring till min frus ISK400 kr
Buffertsparande1 000 kr
18%
Sparkvoten har stabiliserats på 18 % och jag tror inte det kommer vara nåt problem att hålla den där framöver. Även om jag skulle kunna öka på denna personliga sparkvot så ser jag det som viktigare att stärka hushållets ekonomi. 

Månadens affärer
Köpte 9 st Tele2 B
Sålde 6 st Annehem Fastigheter B
Köpte 4 st Bufab
Köpte 3 st Latour
Köpte andelar motsvarande 200 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 8 st Nobina
Köpte 8 st Lagercrantz Group B

En rätt vanlig transaktionsmånad, mestadels köp. Enda sälj var de Annehem-aktier jag fick i utdelning av Peab. De låg ändå bara där och skräpade på kontot. Kan väl inte påstå att jag med glädje köpte Latour, men det var faktiskt dags.

Utdelningar
Alm Equity Pref 140,70 kr
Total SE 48,66 kr

Inte mycket att hänga i julgranen. Förhoppningen ligger istället på att bolagen ska dela ut i vår igen. Det vore riktigt gott att få lite direktavkastning igen efter det magra 2020.

Kontoutveckling

Nja, inte ska vi börja det nya året med att fortsätta där vi slutade det förra? Det vill säga, ett steg efter index hela tiden. Jag hoppas på skärpning redan nästa månad.


Utländska portföljen visar dock var skåpet ska stå och klämmer dit SPP Aktiefond Global A med nästan två procentenheter. Främst är det EPR Properties som bidragit efter ett lyft på nästan 30 % och även Veolia med knappt 10 %. Det krävs dock fortsatta uppgångar då flera av bolagen i portföljen avkastat negativt. 

Redan i förra månadsrapporten lovade jag att det skulle komma en årsrapport och det lovar jag även denna gång. Jag ska försöka skriva den under veckan och hoppas även hinna med nåt inlägg till utöver den. 

2 kommentarer:

  1. Klokt att inte bara köpa aktier och fördela lite pengar till en buffert! Man vet aldrig när olyckan är framme och man behöver extra pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, som nu när min fru krockade bilen och vi fick betala självrisk på 5 000 kr. Nu togs det iofs från gemensamma kontot och inte min egen buffert som jag skriver om här. Men det kan alltid hända olyckor.

      Radera