lördag 3 april 2021

Månadsrapport mars

Slutet av mars blev väldigt speciellt då jag drabbades av Covid-19. Som tur är fick jag ett relativt milt sjukdomsförlopp och börjar nu känna mig starkare. En väldigt konstig sjukdom dock som jag önskar ni slipper få. Börsen var under mars riktigt stark, SIXRX gick upp hela 8,21 %. Det är en hel årsavkastning under ett normalår. Jag måste säga att det börjar likna ruset före raset. Skulle inte bli förvånad om det kommer en korrektion inom kort, kanske redan nu i april. Min egen portfölj fortsatte också uppåt och det senaste portföljvärdet var 249 890 kr, upp från 226 574 kr månaden innan. Eftersom börsen fortsatte uppåt 1 april så blev portföljen värd över en kvarts miljon för första gången. Jag hade tänkt fira när det hände, men med tanke på Covid så blir det nog ytterst lite festligheter. 

Sparkvot

Lön och andra ersättningar29 515 kr
Amortering0 kr
Pensionssparade600 kr
Aktiesparande3 000 kr
Överföring till min fru400 kr
Buffertsparande1 000 kr
17%
En något sämre personlig sparkvot den här månaden. Lönen var den högsta på länge på grund av retroaktiv lön och löneförhöjning. 

Månadens affärer
Köpte 4 st Castellum
Köpte 8 st ALM Equity Pref
Köpte 4 st Tryg
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 400 kr
Sålde 885 st Rottneros
Köpte 70 st Idun Industrier B
Köpte 37 st Tryg i nyemissionen

Jag gjorde en liten miss med Tryg där jag köpte precis innan nyemissionen satte igång, då jag hade fått för mig att den skulle komma senare i år. Jag deltog dock också i nyemissionen fullt ut så det blev väldigt mycket investerat i Tryg på en gång. Idun var ju givetvis det andra utropstecknet med en uppgång på runt 100 % direkt.

Utdelningar
Castellum 169,05 kr
Handelsbanken 434,60 kr
Sagen MI Canada 103,87 kr

707,52 kr är en ok början på utdelningssäsongen. Jag hoppas givetvis på betydligt högre belopp nu under april och maj. 

Kontoutveckling
En riktigt lysande månad. Det som bidrog mest var givetvis Idun Industrier i slutet av månaden. Den här månaden bidrog till att jag nu ligger ett par procentenheter över index i år. Jag är dock medveten om att fallhöjden i Idun är stor så jag ska verkligen inte ta ut nåt i förskott.

Utländska portföljen gjorde en bra månad, dock inte lika bra som SPP Aktiefond Global A som gick upp 6,92 %. Dock ligger portföljen en god bit före fonden i år och jag hoppas det fortsätter så.

Hoppas ni har en fin påsk och var rädd om er.

1 kommentar:

  1. Tjena!
    Börsen flyger uppet. Undrar hur länge det kan fortsätta. Jag fortsätter vara investerad.

    Lyllos dig som fick IDUN, jag blev utan. Men får vara glad att jag äger Spiltan investmentbolag och därmed får del av uppgången.

    Krya på dig!
    Här är hela familjen friskförklarad idag :)

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera