onsdag 5 januari 2022

Finansprofilernas avkastning 2021

För fjärde året i följd kommer här den mycket populära sammanställningen av finansprofilernas avkastning under det gånga året. Tidigare sammanställningar hittar ni här: 20182019 och 2020. Sist inlägget kommer en disclaimer om listan, men nu tycker jag det slutsnackat. Här kommer listan!

1. ValueWizard

78%

2. Magnus Andersson

63%

3. Viccan

62%

4. Lundaluppen

58%

5. Jonas Bernhardsson

57%

6. Aktieoutsidern

52%

7. IB Investor

50%

8. Aktiemaskinen

48%

9. LångsiktigInvest

47%

9. Olle (@89Olle)

47%

11. Snålänningen

46%

11. Caaaarli

46%

11. Kariyou77

46%

14. Aktiepappa

45%

15. Olle Qvarnström

43%

15. Niklas Aldén

43%

17. Krösus Sorks Invest

38%

17. Pappa betalar?

38%

17. Kronan till miljonen

38%

20. Sparkjolen

36%

21. Aktieanna

34%

22. Aktiegrisen

31%

22. SparaKlokt

31%

24. Marcus Hernhag

30%

24. Petrusko

30%

26. Carl-Magnus Uggla

29%

27. Miljonär innan 30

28%

27. Gojan

28%

29. Spartrollet

27%

30. Arvidsson

21%

31. Stefan Thelenius

20%

32. Ekokvinnan

19%

33. ValueGARP

17%

34. Investerarskåningen

14%

35. Värdeinvesteraren

11%

35. Miljonjakten

11%

37. Jakob (@jakobinvest)

-6%

38. Ingenjör Kalkyl

-8%


Detta blev den längsta listan hittills, med väldigt många profiler. 2021 blev generellt det bästa året av de fyra som jag följt upp. Väldigt många har lyckats överträffa index som slutade på 39 % (SIXRX). Även de som kom upp i 20-30 % borde vara nöjda, det är fantastisk avkastning. 

2018 samlades alla runt noll procent avkastning, med några med positiv avkastning och andra på negativ. 2019 låg nästan alla runt 30-40 %, medan ett par lyckades bättre än så. 2020 var det stora skillnader mellan nästan alla på listan. 

Som vanligt så ska man inte stirra sig blind på resultatet, de med högre avkastning har kanske också mycket högre risk i portföljen. Med högre risk kommer också vanligtvis mer stress. Värdet är ju också mycket viktigt, men det är svårare att jämföra mellan profilerna eftersom så få är villiga att publicera detta. 

Efter två relativt magra år blev det en återgång till toppen för egen del. Jag hoppas och tror att det beror på de förändringar jag gjort i portföljen senaste året. Förändringarna har varit att jag sålt flera innehav som jag längre inte trodde på samt satsat på några nya. Varje sålt innehav har heller inte ersatts utan jag har siktat på en mer koncentrerad portfölj som inte kramar index. Jag tycker jag har uppnått det då portföljen sällan följer index nuförtiden. 

"Disclaimer" Det som är det bästa med sammanställningen är att den är helt personlig, dvs jag bestämmer vilka som ska vara med eller inte. Jag har gjort mitt bästa att försöka hitta profilernas avkastning via twitter eller bloggar. Det är inte alltid helt lätt att hitta. Dessutom får man nog ta siffrorna med en nypa salt, en del kanske bara visar sina svenska innehav, andra har med sina utländska. Så det är inte helt jämförbara siffror. 

5 kommentarer:

  1. Kul sammanställning! Vi är såklart inte nöjda med att hamna så pass långt ner som på klats 14 men det är många duktiga investerare och trevliga profiler som hamnat under oss. Sen funderar vi på att lämna in en protest för beräkningen ;). Snittet på våra portföljer är 45,9 och ännu mer med tanke på att den största är den som gått bäst men vi förstår att du lagt ner mer tid än man kan begära som det är. Snyggt jobbat!

    Vår avkastning 2021

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blir ju lite som det blir med den här listan när det är olika portföljer. Det är ingen exakt vetenskap utan man får ta det med en klackspark :-)

      Radera
    2. Ja jag gillade din disclaimer. Finns ingen anledning att ta saker så allvarligt. Gillar att du tagit dig tid att samanställa det här. God fortsättning!

      Aktiepappa - en ekonomiblogg

      Radera
  2. Hej Aktieoutsidern!
    Kul med listan. En mittenplacering får man ändå vara nöjd med.
    Dottern är ingen profil, men med en avkastning på nästan 100% 2021 kanske hon blir det på sikt :)

    Bra jobbat med listan och hoppas jag kommer högre upp nästa år.

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi får alla hoppas på fin avkastning 2022 även om det börjat riktigt illa.

      Radera