fredag 17 november 2017

Gräsänkling

Nu var det ett litet tag sedan jag skrev ett inlägg och jag tänkte därför sammanfatta vad som hänt sedan förra inlägget. Först kan jag berätta att jag har blivit gräsänkling då min fru och barn rest utomlands. Om fyra veckor gör jag dem sällskap och sen kommer vi inte tillbaka förrän i slutet av januari. Det blir julfirande på varmare breddgrader alltså, men bloggen tar inte semester. Nu kommande veckor kommer jag också få tid att sitta extra mycket med bloggen och mina aktier. Förhoppningsvis kommer det innebära fler och bättre inlägg.

För inte så länge sedan berättade jag att jag sålt allt i Hemfosa och bytt till Corem Property Group Pref och Klövern Pref. Nu har jag ökat på i båda. Tanken är att köpa en i varje regelbundet. Corem har också meddelat att de kommer genomföra en split där två aktier blir en. Detta är ett nollsummespel eftersom utdelningen också höjs till 20 kr per år. I veckan har jag också köpt 7 st HiQ. Tänkte att jag skulle ta position reda nu inför vårens utdelning och kursen befann sig under förra köpet.

I måndags släppte Rottneros sin rapport för det tredje kvartalet. Vallviks bruk satte nytt rekord i produktionsvolymen, vilket var glädjande. Sedan berättade de också om ett nytt samarbete där en restprodukt från bruket kommer användas i tillverkningen av en råvara till förnyelsebar bensin och diesel. Sånt här tycker jag om med Rottneros, att de inte sitter still utan hela tiden försöker förbättra kapaciteten, skära kostnader och hitta på nya produkter. Sedan tidigare har de utvecklat en förnyelsebar förpackning baserad på skogsråvara. Resultatet i övrigt var inte mycket att hurra för och aktien sjönk en del på rapportdagen och efterföljande dagar. I år delade man ut 30 öre plus 10 öre i extrautdelning. Jag tippar på att de behåller totalen, 40 öre, men kanske slopar extrautdelningen och höjer ordinarie utdelning. Jag har inget emot att köpa mer Rottneros framöver.

I går kom rapporterna från Björn Borg och Nibe. Ingen av dem var någon riktig rökare i krysset. Nibe missade förväntningarna något, men fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Det blev en uppgång som fortsatte även idag. Björn Borg däremot rasade. Efter förra rapporten var jag väldigt besviken och bestämde mig för att ge dem ett par kvartal till att bevisa att de hör hemma i portföljen. Trots marknadens reaktion tyckte jag ändå att det var en helt ok rapport. Jag ser därför ingen anledning till att sälja nu. Vi får se hur det ser ut efter årsrapporten, tyvärr kan en utdelningssänkning finnas i korten.

Annars är det rätt rött i portföljen varje dag nu. Vi får se om det vänder upp igen eller om det fortsätter ned. Står väl och väger lite. Trevlig fredag på er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar