fredag 3 november 2017

Nordamerikansk succé och hälsovård gör entré

Igår var det en händelserik dag i aktiernas värld. Dagen började med att bolaget som jag haft under bevakning, Biotage, kom med sin kvartalsrapport. Jag tyckte rapporten var rätt bra, företaget fortsätter att växa på alla fronter, men marknaden handlade ned aktien rätt kraftigt inledningsvis. Jag har kollat på företaget en hel del innan och efter denna överreaktion tyckte jag att det var ett okej läge att komma in i aktien. Jag köpte 6 st till priset 70 kr/st. Redan när gårdagens börs stängde låg jag över 5 % plus då nedgången mildrades betänkligt ju längre dagen led. Biotage är verksamt inom hälsovårdssektorn, de utvecklar, tillverkar och säljer instrument, förbrukningsvaror och tjänster inom analytisk kemi, medicinsk kemi, separation och rening. De växer som sagt stadigt och har en positiv utdelningshistorik, något som jag hoppas fortsätter i många år framöver.

På kvällen släppte sedan mitt amerikanska innehav, STAG Industrial, sin kvartalsrapport. STAG är en REIT, en typ av fastighetsbolag som delar ut i princip hela vinsten för att undvika bolagsskatt, och i rapporten tittar man främst på AFFO istället för vinsten. AFFO är det justerade kassaflödet från verksamheten. STAG förbättrade AFFO med 32 % jämfört med tredje kvartalet förra året. Hittills i år ligger AFFO 30 % över förra årets nio månader. De meddelade också att de höjer månadsutdelningen från och med januari 2018. På ett år blir ökningen ungefär 1 %, dock höjde de i år utdelningen även i somras så vi får hoppas på en upprepning 2018. Jag är nöjd med STAG och deras utdelning på runt 5 %. Marknaden gillade också rapporten och aktien handlas i skrivande stund upp drygt 2,5 %.

Även i Kanada var det full fart. Genworth MI Canada kom med sina kvartalssiffror och det var inga dåliga siffror. Rapporten var över förväntan och idag handlas aktien upp runt 8 %. Även Genworth meddelade en höjning av utdelningen, från 0,44 CAD till 0,47 CAD per kvartal, motsvarande en ökning på 7 %. Jag hade räknat med 0,46 CAD så blev positivt överraskad. Förändringen träder i kraft med en gång i samband med utdelningen denna månad. Direktavkastningen är runt 4,4 % efter en rätt kraftig kursuppgång senaste månaden.

Sist ut var Lucara Diamond, med lite blandade besked. Dels sänkte de prognosen för årets intäkter till 165-175 från tidigare 200-220 miljoner dollar och meddelade att produktionsstörningarna som de har haft innan även fortsatte i det tredje kvartalet. Å andra sidan har de gjort en preliminär ekonomisk granskning som visar att en möjlig utveckling av en underjordsgruva skulle vara extremt lovande och skulle kunna förlänga utvinningen i området med 10-15 år. Resultatet var också förbättrat, men innehöll försäljningen av den stora diamanten Lesedi la Rona. Utdelningen för det fjärde kvartalet behålls oförändrad och ingen extrautdelning aviserades. Handeln med aktien var idag inledningsvis något positiv, runt 3 % men tog fart under dagen och kursen stängde dryga 7 % upp. Det var balsam för själen att få lite positiv utveckling i mitt sämsta innehav, som nu stigit med 10,50 % på en vecka. Kanske kanske har vändningen kommit nu efter en nedförsbacke som varat i drygt ett år.

Sammanfattningsvis var alltså gårdagen och idag bra dagar. Det känns som att november blir en bra månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar