fredag 9 februari 2018

Rapport på tre rapporter

Igår var det en hektisk morgon/dag med inte mindre än 5 årsrapporter, varav 3 var mina egna och två min frus.

Betsson var först ut och visade upp ett något bättre resultat och utdelning än väntat. Utdelningen sänktes kraftigt, men det var helt enligt plan eftersom företaget implementerat en ny utdelningspolicy. Det blev lite lättnad för en annars nedtryckt aktie och den steg över 3 % på en annars sur börs. Jag tycker att rapporten visade att Betsson är på rätt väg. Jag kommer behålla bolaget ytterligare ett par kvartal för att se hur året utvecklar sig. Om första halvåret börjar svagt så finns risken för ytterligare en sänkning av utdelningen nästa år och två sänkningar i rad kan jag inte tolerera.

Lite senare på morgonen kom Biotage med sina siffror. Det blev en klang och jubel föreställning. Resultatet ökade kraftigt och likaså kassaflödet. Utdelningen höjdes med 12 % till 1,40 kr per aktie. Biotage växer så det knakar och jag följer med på resan. Ett köp i Biotage ligger nära i tid för mig. Aktien var initialt upp 5 %, men slutade dagen knappt upp. Med en eventuell björnmarknad på ingång så hoppas jag kunna plocka upp den lite billigare mot slutet av månaden.

Sist ut var Rottneros som skulle släppa rapporten vid lunchtid, men som obemärkt av mig smusslade ut den redan vi kl 8. Ökad produktion och nettoomsättning samt väldigt fint kassaflöde var det positiva. Trots det minskade resultatet. Ordinarie utdelning lämnades oförändrad på 30 öre medan extrautdelningen på 10 öre sänktes till 7 öre. Detta blir tredje året i rad med oförändrad ordinarie utdelning och de har kört med extrautdelningar varje år sedan 2015. Här kan jag tycka att om man lämnar extrautdelning år in och år ut så blir det som en ordinarie utdelning. De har många åtgärder för att förbättra produktionen och minska kostnaderna, men jag tycker det börjar bli hög tid att det syns på resultatet också. Jag behåller ytterligare ett år och ser om det går att skönja någon resultatförbättring.

Avslutningsvis kan jag notera att de amerikanska börserna rasade igår kväll igen och att det är samma visa på de asiatiska börserna. Vi får se om det smittar av sig på de europeiska också. I skrivande stund är dock terminen för OMXS30 ner hyfsat blygsamma 0,6 %.

Hoppas att era rapporter bjöd på trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar