torsdag 23 augusti 2018

Bloggen har fyllt år

Sommaren lider mot sitt slut och kallare vindar drar in över vårt land. På börsen fortsätter dock sommarpartyt, även om några har börjat breakdansa sig närmare utgången. Det breda indexet på Stockholmsbörsen, OMXSPI, har under senaste veckorna kommit upp på högstanivåer och nytt ATH har satts idag bland annat. Gissningsvis fortsätter festen ett tag till nu, men att baksmällan kommer som ett brev på posten under nästa år. På andra sidan pölen sattes också rekord i den längsta tjurmarknaden i amerikansk historia. Det är väl inte en alltför vågad gissning att den streaken får ett abrupt slut någon gång.

En annan världshändelse var att min blogg har fyllt ett år. Jubileet gick dock obemärkt förbi, även för undertecknad, som blev varse om det först i samband med att en annan blogg firade sin bemärkelsedag. Japp, i början av augusti 2017 startade jag min blogg och skrev mitt första inlägg. Sedan dess har det blivit ett drygt hundratal inlägg, men frekvensen har avtagit betänkligt på sistone. Jag hoppas att jag kan komma in ett bra flow igen när vardagen lugnar ner sig lite. Sommaren innebar en flytt som har tagit mycket tid och energi, men snart hoppas jag kunna skörda frukterna av ett boende nära till jobb och förskola fullt ut.

Imorgon är det löning igen och den är som vanligt efterlängtad. Tre innehav har fått röd status i min lista, vilket innebär att det nu är mer än 6 månader sedan jag fyllde på i dem senast. Detta betyder att jag bör fylla på i dem så snart som möjligt. Jag har tidigare inte varit jättehet på att fylla på direkt när de blivit röda i listan, mest på grund av hög värdering i en del fall. För att illustrerar varför jag har tänkt om så ska jag berätta om NIBE. I våras var det dags att köpa på mig fler NIBE eftersom jag hade fyllt på senast i augusti 2017. Kursen låg då runt 80 kr och skvalpade och jag ville inte köpa för att jag tyckte det var för dyrt. Tiden gick och i somras fick jag dra av plåstret och det blev köp på 91 kr istället. Kursen står nu i 101 kr. Utan den här planen som jag har skulle det bli mer troligt att jag bara fyllde på i innehaven som "kommit ned lite" och väldigt sällan fyllde på i de som står runt ATH. Men nya ATH sätts hela tiden och det går aldrig att veta innan om man köper på botten eller toppen.

Så imorgon och kommande börsdagar så kommer jag främst att fylla på i Amasten Fastighets Pref, Axfood och Tryg. I övrigt så lockar HiQ och Lagercrantz Group, samt att jag sneglar på ett nytt innehav i form av finska CapMan (mer om detta om det blir köp).

4 kommentarer:

  1. Grattis till 1 år med bloggen!
    MVH PB?

    SvaraRadera
  2. Jag får passa på att grattat tilll jubileet och att du fortsätter med din fina blog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar :-) välkommen tillbaka från ledigheten :-)

      Radera