torsdag 2 augusti 2018

Månadsrapport juli

Sommaren är kort har det ju sjungits om, men denna sommar tycks aldrig ta slut. Härligt för vissa soldyrkare (som nu ser ut som pepparkaksgubbar) och en plåga för andra. Jag lägger mig nånstans i mitten som vanligt, gött med lite sol och värme men det får gärna komma mer regn mellan varven och 25 grader duger gott. Högtrycket i portföljen fortsätter också där nya ATH avlöser varandra, varav det senaste inträffade igår. En snabb summering av innehaven ger ett totalvärde på drygt 108 500 kr, upp nästan 8 000 kr sen förra rapporten alltså. Det går bra nu kan man lugnt säga. Portföljsidan på bloggen är uppdaterad sen några dagar tillbaka då jag äntligen tog tag i Google Sheets som strulat. Vad sägs om att kolla på vad som hänt under månaden juli?

Sparkvot
Om juni var en av de sämsta månaderna någonsin gällande sparande i investeringar så kan juli ha varit en av de bästa. Innan hade jag farhågor över att det skulle bli en tuff månad med dubbla boendekostnader, men amortering och ränta på bolånet kommer först i augusti. En generös sommargåva från mina föräldrar hjälpte också till mycket. Jag har med gott samvete kunnat trycka in lite extra än de 10 % av lönen som jag brukar ha som tumregel till investeringarna. Utöver det så har vi påbörjat uppbyggnaden av vår nya ekonomi efter lägenhetsköpet. Det innebär bland annat inrättandet av ett buffertkonto. Vidare så har vi påbörjat att betala av ett räntelöst privatlån från en släkting, som möjliggjorde lägenhetsköpet. Slutligen så har vi bestämt att billånet är prioriterat att betala av extra på. Vi fick en förmånlig ränta på tre år när vi köpte bilen och den räntan går ut om ett år och lär ersättas av en betydligt högre sådan. Vanlig amortering är drygt 2 000 kr och denna månad lyckades vi trycka in 5 000 kr extra. Vore lysande om vi kunde få bort det lånet så snabbt som möjligt.

Månadens affärer
Köpt 1 st Corem Property Group Pref
Köpt 1 st Klövern pref
Köpt 40 st Rottneros
Köpt 1 LTC Properties Inc
Köpt 38 st Lucara Diamond Corp
Köpt 3 st Castellum
Köpt 4 st Genworth MI Canada Inc
Köpt 70 st ABG Sundal Collier Holding

En hel del affärer, stora som små, blev det under månaden. Tar ju emot att köpa preffar nu, men å andra sidan tyckte jag det var dyrt för ett halvår sen också. De har mycket riktigt fortsatt upp en del sen köpen gjordes också. Skulle i vanliga fall inte köpa 1 LTC, men det var gratis courtage så då fick jag skramla ihop några korvören till ett litet köp. I övrigt så dubblade jag innehavet i Genworth och ökade i ABG inför deras införande av halvårsutdelning från och med i höst.

Kontoutveckling

Första månaden på ett tag då jag inte slår index. Nåja, blev ju slagen rätt knappt och hittills i år ser det betydligt bättre ut då jag ligger drygt 8 procentenheter före SIXPRX. 

Hoppsan, en liten nedgång i den utländska portföljen. Nåja, jämför jag med SPP Aktiefond Global A ser det inte lika illa ut då den fondens uppgång endast låg på 1,37 %. Jag hoppas på bättring framöver.

Utdelningar
Klövern pref 10 kr
Corem Property Group Pref 10 kr
ALM Equity Pref 48,30 kr
Amasten Fastighets Pref 40 kr
LTC Properties Inc 13,03 kr
Tryg 26,74 kr
STAG Industrial Inc 16,77

Totalt 164,84 kr blev det i juli. Fem kvartalsutdelare och två månadsutdelare bidrog till totalen. Jag är rätt glad över att mina REITs börjar bidra med lite större månadsutdelningar.

Kommande månad
Förra månaden tippade jag på status quo och att vi skulle stå ungefär på samma ställe i slutet av månaden. Nja... inlägget skrevs på vad som i efterhand visade sig vara månadens lågpunkt. Efter det gick börsen starkt uppåt. Nu känns det dock som att vi nått en topp igen och idag går det nedåt. Jag tror att det kommer gå rätt friskt nedåt nu närmaste tiden, men att det snart vänder upp igen. Så min prognos är att det positiva klimatet fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar