fredag 18 januari 2019

Kameo- så går det till när du ska investera


Det här inlägget är en del i ett samarbete med Kameo.
Jag har använt Kameo en längre tid och skulle aldrig
skriva ett inlägg om en tjänst jag aldrig använt förut.
Min syn på Kameo har inte förändrats sen jag inledde
det här samarbetet.
I det här inlägget tänkte jag förklara lite närmare hur ett lån hos Kameo fungerar i praktiken. Som grund tänkte jag använda ett av mina egna lån så att vi lämnar teorin och fokuserar på verkligheten. Hos Kameo är lånen uppdelade i fem klasser, A-E, där A är lån med lägst risk och E lån med störst risk. Räntan som man som investerare kan få bestäms utifrån lånets riskklass och ligger mellan 5-15 %. Det lån jag tänkte prata om ligger i riskklass B och har en årsränta på 10 %, vilket är väldigt högt för denna klass. Normalt ligger räntan mellan 6-8 % i denna klass. Låntagare är ett fastighetsbolag som sökt finansiering på nästan sex miljoner kr till ett bostadsrättsprojekt i Hässelby Villastad. Mitt lån är del ett då fastighetsbolaget lånat ytterligare sex miljoner i två andra lån. Lånet sträcker sig över 16 månader.

När ett lån är öppet för investeringar dyker det upp på sidan med Aktuella lån. Oftast har man som investerare några dagar till ett par veckor på sig att lämna ett bud på hur mycket man vill investera i lånet. Är projektet attraktivt, vanligtvis om räntan är hög, så kan det gå rätt snabbt och lånet blir fulltecknat på kort tid. Lägsta belopp att investera är 500 kr. I det aktuella lånet har jag investerat just 500 kr, precis som jag har gjort i alla mina fem lån. Efter att du har valt att teckna ett lån blir du efter några dagar tilldelad lånet och din femhundring försvinner från kontot. En månad efter tilldelningen började inkomsträntan att ticka på kontot. 10 % årsränta ger 4,17 kr i månaden. Inga amorteringar görs under löptiden, utan femhundringen återbetalas tillsammans med den sista månadsutbetalningen, i det här fallet några dagar innan julafton i år. Jag har sett lån på plattformen där lånet amorteras varje månad, vilket innebär att inkomsträntan minskar för varje månad som går. Själv har jag inget sånt lån. Hittills har jag fått två lån återbetalda på de två år som jag investerat hos Kameo. Ränteutbetalningarna sköter sig själva och det är inget jag behövet gå in och kolla på varje månad. Min ambition är att fortsätta att sätta över en femhundring med jämna mellanrum och uttöka antalet lån tills jag har 10 st, vilket Kameo rekommenderar att man har för att sprida riskerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar