onsdag 2 januari 2019

Månadsrapport december

Här kommer 2018 års sista månadsrapport. Det stora numret i dessa tider är ju såklart att summera hela året, men jag håller lite på det eftersom jag först måste presentera hur det gick i december. Precis som november var december en volatil månad med stora kast mellan plus och minus, fast mest minus. Jag kan inte komma ihåg senast en dag slutade mindre än 1 % upp eller ned. Portföljen följde med nedåt och portföljvärdet var efter amerikanska börsernas stängning 31 december 110 311 kr, ned knappt 2 000 kr från förra månaden. Sparkvoten har jag redan presenterat i det här inlägget, men sammanfattningsvis kan jag säga att den blev mycket bra i december.

Månadens affärer
1 st Corem Property Group Pref
1 st Klövern Pref
8 st STAG Industrial Inc
4 st Las Vegas Sands Corp
4 st Tele2 B
100 st ABG Sundal Collier Holding
3 st Axfood

Lite småaffärer och sen två stora köp i form av STAG och Las Vegas Sands. Las Vegas Sands är ett helt nytt innehav och jag funderar på att presentera det lite närmare framöver. Likviderna från decemberlönen är inte slut så det lär bli några fler affärer nu i början av månaden om vi får se gynnsamma kurser.

Kontoutveckling
-4,67 % i den svenska portföljen är ju givetvis väldigt mycket på en månad, men om jag jämför mig med SIXPRX som gick ned 6,03 % så gick det ändå skapligt. Lucara Diamond, Rottneros och Nobia är de som stått för de största nedgångarna i december.

Om det gick dåligt i den svenska portföljen så var det etter värre i den utländska. -7,83 % är snudd på en katastrofal utveckling på en månad. Min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A har gått ned i samma härad under månaden så nedgången är acceptabel. De största syndarna i denna portfölj är LTC Properties och Genworth.

Utdelningar
LTC Properties Inc 14,57 kr
K2A Knaust & Andersson Pref 50 kr
STAG Industrial Inc 17,31 kr
Lucara Diamond Corp 32,73 kr
Las Vegas Sands Corp 22,82 kr

Totalt 137,43 kr. En helt ok utdelning i december. Nu är det bara ett par månader kvar innan utdelningssäsongen brakar igång i mars och håller på hela våren. Innan dess kommer vi dock få reda på utdelningsförslagen när bolagen släpper sina årsrapporter i januari och februari. Spännande tider väntar helt enkelt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar