tisdag 1 januari 2019

Pensionssparandet


2018 är lagt till handlingarna och det är dags att berätta hur alla investeringar har utvecklats under året. I det här inlägget kommer jag att fokusera på mitt privata pensionssparande. En del har inget sparande som är separerat från aktieportföljen, utan kallar hela portföljen för en typ av pensionssparande. Det är givetvis att föredra framför att inte ha nåt pensionssparande alls. Vissa lägger ju inte en krona av sin lön på att spara till pensionen utan förlitar sig på att staten ska försörja dem på ålderns höst. Lita på mig, det kommer den inte att göra. I alla fall inte i den utsträckning som de hoppas på. Jag jobbade nästan 8 år på Pensionsmyndigheten och har sett hur pensionerna ser ut i verkligheten. I nuläget räknar man med att 80-talister och yngre kommer få ut omkring 60 % av sin lön i pension. Det är en verklighet i alla fall jag inte vill leva i när jag blir gammal.

Att spara till pensionen är alltså smart och om man ser sin aktieportfölj som det sparandet så är det bra. Jag har dock valt att inte göra på det sättet. Först och främst känns det bra att ha ett automatiskt sparande som sköter sig själv utan handpåläggning från mig. Sparandet ligger inte på Avanza så jag ser det inte varje dag. Jag tänker att risken finns att jag nån gång skulle få för mig använda pengarna om de inte var separerade från portföljen. Tanken med portföljen är ju givetvis att jag inte ska röra den på många år, men man vet aldrig. I somras var det nära att jag hade behövt sälja aktier för att ha råd med vårt nya boende. Nu löste sig det ändå, men om jag hade sålt och inte haft ett pensionssparande vid sidan av så hade jag ju de facto minskat min pension.

Upplägget är som sådant: varje månad förs det över 500 kr till ett ISK hos min huvudbank. Dessa pengar fördelas sen till tre olika fonder. Fonderna och fördelningen är LF Global Indexnära 250 kr, LF Sverige Indexnära 150 kr och LF Tillväxtmarknad Indexnära 100 kr. Värdet på kontot är idag 32 760 kr och är upp 10,10 % sedan start. Tyvärr går det inte att se hur kontot har utvecklats i år, men eftersom de enskilda fonderna gått ned mellan 1-7 % så förutsätter jag att utvecklingen har varit negativ. Men vad kan det här sparandet tänkas ge mig när jag går i pension? Om jag räknar med mitt nuvarande kapital, samma månatliga insättning, en sparhorisont på 30 år och en årlig avkastning på 7 % så blir slutbeloppet nästan 850 000 kr. Skulle jag sen fördela ut den summan över 25 års uttag skulle jag kunna ta ut nästan 3 000 kr i månaden. Det tycker jag är en rätt bra slant för att bara ha sparat en ynka femhundring i månaden under mitt arbetsliv. Det kan också vara skillnaden mellan att leva gott eller bara hyggligt.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Stabilt. Jag har inget specifikt pendionskonto. Tänker att aktierna är till pensionen men att utdelningen kan användas innan pensionen.
    Funderar dock på om jag kanske ska göra som du men har inte bestämt mig.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att mitt pensionssparande är nåt tråkigt och passivt medan mitt aktiessparande är roligt och aktivt. Alltså finns det utrymme för att klanta till det med portföljen medan pensionssparandet följer index. Gör det som känns rätt för dig.

    SvaraRadera