måndag 31 december 2018

Årskrönika 2018

Ring klocka, ring! Ikväll är det dags att ringa ut det gamla året och in med det nya. 2018 har varit ett händelserikt år både på börsen och i mitt liv. Förhoppningsvis kommer 2019 att bjuda på god avkastning och roliga upplevelser.

I början på året skolade vi in dottern på hennes förskola. Naturligtvis en rätt jobbig upplevelse både för henne och för oss när vi har varit vana att alltid vara tillsammans. Till slut, efter mycket problem, kom hon in i det och nu stormtrivs hon. Efter inskolningen kunde vi båda arbeta 100 % och har gjort det sedan dess. Det är tydligen rätt ovanligt, i alla fall om jag ser till mina kollegor. Likväl kan jag se poängen med det eftersom det är rätt tufft att få ihop det utan att stressa ihjäl sig.

På vårkanten fick jag nytt uppdrag på jobbet, i form av att jag blev teamledare. En icke-formell position utan löneökning dock med väsentligt ökat ansvar. Det har varit kul, men påfrestande och när de bestämde sig för att ta bort positionen i början på december så kände jag mig rätt ambivalent. Lättad över att slippa en del ansvar och arbetsuppgifter när det ändå inte syntes i plånboken, men besviken över att kliva ned från karriärsstegen igen. Förhoppningsvis kommer mina insatser under året belönas vid lönerevisionen i vår i alla fall.

I maj började frun på nytt jobb i samma stad som jag jobbar i och det ökade vår motivation att hitta ett boende i den staden. Redan i slutet av samma månad fick vi korn på en lägenhet i centralt läge och slog till direkt i en snabb affär. Sedan mitten av juli bor vi där och är supernöjda. Naturligtvis påverkade detta min sparkvot under några månader, men jag är glad att jag inte behövde göra några försäljningar i portföljen. Den efterföljande hösten var rätt händelselös och året avslutades med en välförtjänt långledighet som sträcker sig till slutet av januari. Jag har inte avslöjat var vi befinner oss tidigare, men antar att det inte gör någon skada att berätta. Colombia är min frus hemland och det är dit vi i princip alltid åker på semester. Eftersom många har förutfattade meningar om landet tänkte jag presentera  Colombia för er i några blogginlägg. Dels ren fakta om landet, men också min egna upplevelser om folket, samhället och företeelser.

Om vi går över till börsåret 2018 så har det ju varit ett rätt turbulent år. Efter en brant klättring uppåt som inleddes sommaren 2016 så planade utvecklingen ut under 2017 och börsen rörde sig sidledes runt 550-600 punkter på OMXSPI. Denna sidledes utveckling fortsatte under första halvan av 2018 för att sedan ersättas av en stark rörelse uppåt efter sommaren och ledde till nytt ATH. Sedan tog det tvärstopp och senhösten/vintern har bjudit på ett tapp på cirka 15 % från toppen på OMXSPI. Den egna portföljen har tappat en hel del från toppen naturligtvis, som bäst låg jag nästan 20 % upp på de svenska aktierna. Men jag tycker ändå inte att det har blivit någon superrea. De innehav som fallit mest är de som jag redan låg mycket back i och de lockar ju inte till nån större påfyllnad i. Under året har jag fortsatt med min strategi som gör att jag fyller på i alla innehav med minst tre och max sex månaders mellanrum. Det förhindrar att jag bara köper i innehav som gått ned och att jag måste utvärdera varje innehav på regelbunden basis. Försäljningar kan ske, men inte på grund av att ett innehav tappat eller gått upp mycket. Då ska det vara något mer än bara kursutvecklingen som ändrats, t ex min tro på företagets framtid.

Härnäst ska jag publicera decembers månadsrapport och årsrapporten för 2018. Förhoppningsvis kommer ni att ha en superfin nyårsafton. På återseende 2019!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar