lördag 29 december 2018

Min frus portfölj- sammanfattning av året 2018

Innan jag börjar sammanfatta 2018 ur min egen portföljs perspektiv, tänkte jag redovisa hur det har gått för min frus portfölj. Jag sköter den helt och hållet själv och eftersom den inte innehåller några amerikanska inslag ännu så kan jag konstatera att 2018 är klappat och klart för hennes del. Vi startade portföljen i början på 2016 och i rätt blygsam skala, med månatliga överföringar på 500 kr. Nuförtiden för dock min fru över 1 000 kr varje månad i ur och skur och jag för över 250 kr varje månad.

Portföljvärdet ligger idag på precis över 30 000 kr. Innehaven i portföljen är som följer:

Acando
Diös
Bulten
ALM Equity Pref
Hexpol
Hennes & Mauritz
Husqvarna
Klövern pref
Indutrade
Investor
Industrivärden
Svolder
Ocean Yield
Sparebank 1 Nord Norge
Vitec
Tele 2

De tre största innehaven är Diös, Tele2 och H&M medan Ocean Yield, Industrivärden och ALM Equity Pref är de minsta.

Utdelning och avkastning 2018
2017 gav min frus portfölj en utdelning på 584 kr och i år mer än dubblerades den summan. 2018 fick min fru 1 267 kr. För 2019 har jag inte satt nåt utdelningsmål, men jag känner att 2 000 kr borde nås rätt enkelt. 2 300 kr kanske är ett rimligt mål.

Dags att titta på avkastningen och följande graf kommer från den svenska portföljen.
-3,64 % i år och det får ju ändå betecknas som en besvikelse. Visst slog portföljen SIXPRX knappt, men jag hade gärna sett bättre siffror. De värsta syndarna har varit Bulten -28 %, H&M -25 % och Hexpol -15 %. Den utländska portföljen är upp drygt 9 % i år, men eftersom den består av endast två innehav är den inte så mycket att orda om. Målet för nästa år är att utöka portföljen med fler utländska innehav, gärna en amerikanare och en kanadensare. 

Är det någon annan som sköter sin partners portfölj och hur har det gått i så fall? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar