onsdag 26 december 2018

Mellandagsrea

Nej, när jag skriver mellandagsrea syftar jag inte på att vi ska konsumera ännu mer än vi gjort innan jul, utan jag menar det kommande börsraset i mellandagarna. Svenska börsen har varit stängd många dagar nu och så även idag, men runtom i världen har det varit öppet en del och rapporterna därifrån har varit allt annat än upplyftande. Vi vet att det kommer gå ned mycket på torsdag, men vi vet inte hur mycket. Vi väntar på det oundvikliga. Jag känner igen känslan från sommaren 2016.

En del av er var kanske inte med i börssvängen då. I all fall så hölls det torsdagen 23 juni 2016 en folkomröstning i Storbritannien i frågan om de skulle stanna kvar i EU eller lämna. Opinionsläget var jämt inför omröstningen, men lutade åt stanna kvar vilket även de flesta trodde skulle bli resultatet. Lämna EU vann dock, med knapp marginal och det sände chockvågor på världens börser dagen efter, på fredagen. Men inte i Sverige, eftersom vi var upptagna med att käka sill och svepa nubbar. Följaktligen var svenska börsen midsommarstängt. Hela långhelgen gick man och väntade på måndagen och raset som var skrivet i sten. -7,8 % blev resultatet, den värsta enskilda börsdagen sen 1987. Men konstigt nog blev det startskottet för en väldigt fin resa uppåt till de nivåer som vi låg och harvade kring i ungefär 1,5 år.

Kontentan är väl att vi aldrig vet vad som väntar och när det ser som mörkast ut så kan det vända snabbt. Tyvärr ser jag inte nån vändning i nuläget, men det är det fina med börsen. Ingen har facit oavsett hur länge de varit med i gamet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar