söndag 2 december 2018

Månadsrapport november

Dags att stänga böckerna för årets näst sista månad, november. Återigen en månad som varit volatil och vi fick se lägsta indexnivån på två år runt den 20 november. Men sedan dess har det mest gått uppåt och månaden stängde något ned från månaden innan. Högst osäkert läge skulle jag säga och jag är negativt inställd till fortsättningen. Fast som utdelningsinvesterare betyder lägre kurser bara fler aktier och mer utdelning så det gör inte så mycket. Jag fortsätter att investera som vanligt, månad in och månad ut. Portföljvärdet har ökat till 112 276 kr under november, upp knappt 2 000 kr.

Sparkvot
November blev en riktigt bra sparmånad. Båda fick en full lön i princip och utgifterna minskade med flera tusen jämfört med månaden innan. Upplagt för en hög sparkvot således.


Lön och andra ersättningar24 094 kr
Paneler638 kr
Amortering1 753 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande3 525 kr
Överföring till min fru250 kr
Eget buffertsparande800 kr
27 %
Panelutbetalningarna fortsätter att rulla på bra, dock lite ned från månaden innan. Jag kommer givetvis inte kunna ta ut lika mycket varje månad, utan detta är resultatet av att ha kommit upp i utbetalningsnivån efter flera månaders slit. Amorteringen är min halva av totalen. Har också satt upp en löpande överföring till min fru som kompensation för längre föräldraledighet än mig. Tanken är att det ska rulla på i flera år. 27 % är jag mycket nöjd med, speciellt då aktiesparandet fick en fin slant. Utöver detta har vi också kunnat öka den gemensamma bufferten med ett par tusen och gjort en extraamortering på billånet på 5 000 kr.

Månadens affärer
Köpt 8 st Nobina
Köpt 3 st Traction B
Köpt 2 st K2A Knaust & Andersson Pref
Köpt 4 st Latour B
Köpt 32 st Lucara Diamond Corp
Köpt 5 st Handelsbanken A
Köpt andelar motsvarande 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpt 5 st NIBE Industrier B
Köpt 5 st SEB A
Köpt 50 st Rottneros

Köpfest denna månad! Nåväl, jag har inte legat på latsidan, men har fortfarande lite torrt krut som det brukar heta. I december siktar jag på färre, men större affärer, men mer om det en annan dag. 

Kontoutveckling
Ajajaj, knappt slagen av mitt jämförelseindex denna månad, vilket ju är trist. Men tittar jag från januari i år till nu så ser det betydligt bättre ut. Jag hoppas kunna presentera en riktigt fin årsrapport om en månad. Lucara och Rottneros är de som bidragit mest till nedgången i november, medan Tele2 och Latour stått för de största uppgångarna. 

I den utländska portföljen ser det bättre ut, men om jag jämför med SPP Aktiefond Global A som är mitt jämförelseindex så blir det inte lika muntra miner. Fonden gick upp 3,06 % under november. Men även min utländska portfölj spöar index i år, men det återstår att se om det håller i sig. 

Utdelningar
LTC Properties Inc 14,60 kr
STAG Industrial Inc 17,23 kr
Genworth MI Canada Inc 23,64 kr

55,47 kr, jisses, det var inte mycket att skriva hem om. Utan att ha kollat upp det noggrannare bör detta ha varit årets sämsta utdelningsmånad. Hittills kanske jag ska tillägga för december ser inte mycket bättre ut tyvärr. 

Jag tror jag hoppar över att titta i spåkulan denna månad även om jag fick rätt i min förra rapport om att det skulle gå ned. Istället kan jag nämna att jag precis nyss la in en beställning om att flytta min ISK på Nordnet till Avanza istället. Det som var bra med Nordnet var att jag kunde handla gratis, men nu är ju det borttaget och då är det bara jobbigt att ha innehav på olika ställen. Återstår att se om jag också säljer av Capman som jag har på en KF där. 

Hur har det gått i november för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar