måndag 26 november 2018

Kameo - en uppföljning

Det här inlägget är en del i ett samarbete med Kameo.
Jag har använt Kameo en längre tid och skulle aldrig
skriva ett inlägg om en tjänst jag aldrig använt förut.
Min syn på Kameo har inte förändrats sen jag inledde
det här samarbetet.


Idén om lånebaserad crowdfunding kommer ursprungligen från Storbritannien och kan ses som den finansiella grenen av delningsekonomin. Kameo grundades 2014 och finns i dagsläget i Sverige och Norge, tjänsten är helt onlinebaserad och affärsidén bygger på att ge fler chansen att investera i fastighetsprojekt och företagslån. Crowdfunding gör det möjligt för fastighetsutvecklare och företag att få finansiering direkt från investerare. Totalt har Kameo finansierat över 100 projekt som tillsammans utgör över SEK 230 000 000. 

Tillvägagångssättet bygger på att låntagande bolag i behov av finansiering inkommer med en låneansökan via Kameos plattform, därefter följer informationsinhämtande av projektinformation, genomgång av bolagets finansiella ställning etc. När allt material är sammanställt genomför Kameos kreditkommitté en gedigen genomgång av varje separat projekt och tar beslut om ett lån kommer att publiceras eller ej. Om utfallet är positivt publiceras lånet på Kameos plattform och investerare ges möjlighet att investera summor från 500 kr och uppåt. Syftet är att låta alla vara med och investera! För investerare är tjänsten helt kostnadsfri. Räntebetalningar inkommer månadsvis och innebär att du kan återinvestera ditt kapital.


Själv kom jag i kontakt med Kameo redan i början av 2017 när jag letade efter alternativa investeringar till börsen. I februari 2017 gjorde jag min första insättning hos Kameo och tecknade ett lån samma dag. Det som lockade mig med Kameo var dels den höga och förutsägbara avkastningen, men också möjligheten att stödja byggnationen av nya bostäder i en tid av bostadsbrist. I nuläget har jag fyra pågående investeringar som ger mig inkomstränta varje månad. Mina investeringar hos Kameo kan ni följa på min Portföljsida. Räntan kan jag ta ut om jag vill eller använda till nya lån hos Kameo. Två av mina tidigare lån har återbetalats enligt plan och allt har fungerat precis som utlovat.

Jag tycker att Kameo har en enkel och tydlig plattform som gör det enkelt för mig att hitta lån att investera i och få en överblick över mitt konto. Det jag saknar är en app eftersom jag till största del använder min mobil för att hålla koll på mina investeringar. I stort är jag dock mycket nöjd med Kameo som hållit vad de lovat och gett mig en fin avkastning de senaste två åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar