måndag 12 november 2018

Sälja portföljen och börja om

Får ni ibland impulsen att sälja alla innehav i portföljen och börja om på ny kula? Jag har gått i de tankarna ibland, men det är inget som ligger väldigt nära till hands just nu. Dock kan jag leka med tanken. Jag började med aktier i maj 2015, tre och ett halvt år sen nu, men det var först på senhösten samma år som jag började bygga på grunden till den portfölj jag har idag. Mycket har hänt på de tre åren som har gått och jag är en annan investerare idag än jag var då.

I stort är jag nöjd med min portfölj, men jag tror jag hade gjort helt andra val idag. I början var jag väldigt fokuserad på direktavkastning, men allt är inte guld som glimmar. I många fall visade det sig att hög direktavkastning inte var en konstant faktor att räkna med utan att det var lätt att bränna fingrarna. Idag har jag en betydligt större blandning av olika företag, men det hade varit kul att ha en riktigt masterplan för portföljen.

Hur skulle en sådan plan då se ut? Jag tänker mig att jag skulle börja med att ha max 10 % i preffar, vilket inte är nån skillnad mot idag. En del av portföljen skulle bestå av tillväxtkanoner som t ex NIBE. Företag som har låg direktavkastning, men som höjer utdelningen om inte varje år så i alla fall nästan alla år. Ni vet de här företagen som man alltid tycker är för dyra, men som alltid överraskar med att fortsätta klättra. Nästa kategori skulle vara företag som tuffar på i lite lugnare takt på tillväxtspåret och som är lite generösare med sin utdelning. Även här förväntar jag regelbundna utdelningshöjningar. Ett sista gäng innehav skulle vara de som har en stabil hög direktavkastning. I den här gruppen av företag händer det inte så mycket med varken aktiekursen eller vinsterna. Ligger rätt still och delar ut mycket. Här får man dock vara försiktig så man inte trampar på en mina. Det gäller att hitta guldkornen som inte är i farozonen för att hamna i trubbel och behöva sänka utdelningen.

Vem vet, en dag kanske jag gör slag i saken och säljer hela rubbet. Då får det dock vara i samband med en parabolisk uppgång efter flera goda år. Den uppgången kan dock inte jag skönja i närtid i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar