torsdag 15 augusti 2019

Preferensaktier - nuläge

Börsen har gått in i ett rätt volatilt läge. Det har varit stora svängningar åt båda hållen, men mest har det varit stora nedgångar. Ett aktieslag som gått som tåget i år och även stått mot bra i nuvarande motvind är preferensaktier. Aktiepriserna har rusat och faktum är att de flesta preffarna nu handlas över deras inlösenkurs. Inlösenkursen är det pris som företaget som ligger bakom preffen kan välja att lösa in alla aktier för. Då får du inlösenkursen för alla dina aktier trots att den aktuella kursen kan ligga över inlösenkursen. Så det är inte så bra att köpa preffar när de ligger över inlösenkursen. Den gamla sanningen verkar ha kastats överbord eftersom många preffar handlas en bra bit över inlösenkursen. Det bestående lågränteklimatet bidrar säkert till att hålla uppe kurserna. Nedan följer en tabell med preferensaktierna på börsen. Kan nämna att det finns några till, t ex ökända Oscar Properties, men de som inte är nämnda har dragit in sin utdelning.

De preffar som är i rött är alltså de som ligger över eller på sin inlösenkurs. Det är väl egentligen bara Corem Property Group Pref och Klövern Pref som ligger rätt långt ifrån sina inlösenkurser. Personligen tycker jag att kursutvecklingen på många av dessa har varit galen och jag har även gjort mig av med två preffar, K2A och Amasten. Funderar också på att göra mig av med Corem och Klövern. Tyvärr är det lite svårt att hitta några alternativ tycker jag, även om jag ärligt kan säga att jag inte haft jättemycket tid att screena fram nåt. Dagarna här i Colombia är fulltecknade med jobb, ta hand om barn och inte mycket fritid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar