fredag 23 augusti 2019

Tre bästa och tre sämsta - del 2

Igår visade jag stolt upp mina tre bästa innehav. Idag tänkte jag visa upp lite mindre smickrande grafer, men det är precis lika viktigt att göra om inte ännu viktigare. Det är lätt att bara slå sig på bröstet och tycka att man har varit en duktig investerare, men att analysera dina dåliga affärer kommer att göra dig än bättre.
Det var inte speciellt länge sedan SJR in Scandinavia var ett av mina bättre innehav, men de har snabbt och olustigt rasat ned och blivit ett av mina tre sämsta istället. Som synes har aktien länge haft en bra trend fram till i våras. Rapporten för det första kvartalet var långt i från bra, kursen rasade och raderade ut min avkastning. Intressant läsning i rapporten från första kvartalet är att vd Per Ogunro siade om en bättre rörelsemarginal i det andra kvartalet (marginalen hade sjunkit till 6,4 % mot 10,7 % i samma kvartal förra året). Frågan är om man verkligen kan ha så fel som vd, då marginalen inte alls förbättrades i det andra kvartalet utan istället chockdök till 1,3 %. Naturligtvis rasade även kursen efter rapporten för det andra kvartalet. Jag tror tyvärr att det kommer dröja innan SJR kommer på rätt spår igen, men jag tror på bolaget långsiktigt. Tyvärr är det nog konjunkturen som spökar och åt den är det inte så mycket att göra åt. Min totalavkastning är -904 kr, där utdelningar på drygt 800 kr har räddat mig en del.
Norska investmentbanken ABG Sundal Collier Holding har inte rosat marknaden de senaste åren. Under i alla fall en marginell uppgångsfas under 1,5 år har det mest varit nedförsbacke senaste året. Innehavet dök upp i min portfölj på den gamla goda tiden då direktavkastning var främsta (läs enda) kriteriet och har alltid haft en snuskigt hög sådan. Dock så har man sänkt utdelningen först till 0,50 NOK 2017 och sedan förväntade 0,40 NOK nu i år. Höstens utdelning är inte klubbad ännu. Det här är ett skolboksexempel på hur det kan gå med lockande hög direktavkastning. Egentligen borde jag sälja innehavet, men jag har väl inte blivit straffad tillräckligt hårt ännu. Sänker de utdelningen en gång till så kanske... Totalavkastningen är dock -942 kr där utdelningar på nästan 600 kr räddat mig lite.
Snacka om att köpa på toppen. Den här grafen är nog den sorgligaste ni sett på ett bra tag. Inte nog med att jag lyckades börja köpa in mig på ATH så har jag, om ni studerar grafen noga, även misslyckats med att pricka nästan varenda dipp sedan dess. Det är till och med så att ett köp av mig nästan ofelbart har utlöst ett ras i aktien. Innehavet har varit uselt länge, men de senaste veckorna har det varit botten ur. I det här fallet var det inte den höga direktavkastningen som lockade, när jag började köpa var den endast 2-3 %. Nu ligger den nästan på 9 % och det hör ni ju själva att det inte är hållbart. Nåt kommer snart att hända, antingen att utdelningen sänks kraftigt eller att kursen börjar ticka uppåt igen. Det kan man ju räkna ut med arslet vad oddsen är lägst på när man ser denna utförslöpa. Det kan dock gå fort i hockey och rätt vad det är så gräver de fram nån gigantisk diamant som lyfter kursen kortsiktigt. Det som verkligen behövs är ju dock bättre efterfrågan på diamanter och den lyser med sin frånvaro. Totalavkastningen är -2 679 kr där utdelningarna bidragit med drygt 300 kr. 

Ja, det var allt för denna gång. Kanske det gladde någon och fick er att må bättre om er egen portfölj eller så sitter ni själva med nåt innehav som är betydligt värre. Skriv gärna om det i kommentarerna så jag kan må lite bättre. 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Äger ingen av dessa men nog tusan har jag aktier som gått riktigt dåligt.
    Kanske skriver om det en dag också.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Gör det, det är alltid intressant att läsa om.

      Radera