torsdag 1 augusti 2019

Månadsrapport juli

Bloggen tar ett litet avbrott i semestern och återkommer med en månadsrapport. Mycket riktigt så blev juli rätt volatil och vi fick se stora rörelser i enskilda bolag. Flera sektorer bromsar in och lågkonjunkturen är inte längre bara en viskning. Nu kommer den rullande med full fart. Totalt sett så blev det en mindre nedgång på Stockholmsbörsen under juli. Den egna portföljen ökade till 153 586 kronor, upp från 149 014 kronor. Därmed har jag redan nu uppnått mitt mål om ett portföljvärde på 150 000 kr. När jag satte målet i slutet av förra året hade jag ju aldrig kunnat tro att börsen skulle gå upp 20 % i år. Mycket återstår dock och det finns inget som säger att portföljvärdet inte understiger 150 000 kr i slutet av året. Hur har då juli varit?

Sparkvot

Lön och andra ersättningar27 100 kr
Paneler0 kr
Amortering1 755 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 720 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande700 kr
22%
Förra månaden var tuff när inte utgifterna, som släpar efter en månad, anpassat sig till hushållets minskade inkomster (pga föräldraledighet). Denna månad var utgifterna väsentligt lägre och därmed fanns det möjlighet till lite mer sparande. Min födelsedag inträffade också under månaden och jag fick en liten slant av föräldrarna. Det tillsammans med semestertillägg gjorde att inkomsten var riktigt bra. Utöver det här så gick även 3 000 kr in i den gemensamma budgeten, men eftersom jag inte vet om vi kommer behöva de pengarna under hösten eller inte (beror på hur struliga Försäkringskassan ska vara) så räknar jag inte det som ett sparande.

Månadens affärer
Köpte 46 st Rottneros
Sålde 10 st (hela innehavet) LTC Properties Inc
Köpte 8 st EPR Properties
Sålde 10 st (hela innehavet) Amasten Fastighets Pref 
Köpte 133 st ABG Sundal Collier Holding
Köpte 31 st CapMan 
Köpte 6 st SEB A
Investerade i ett nytt lån hos Kameo

Två stora försäljningar satte prägel på månaden. Tröttnade till slut på LTC Properties och avyttrade hela innehavet. Har inte hänt mycket med dem de senaste tre åren och jag valde att titta på andra alternativ. Hela försäljningssumman plus nån tusing till återinvesterades istället i det nya innehavet EPR Properties. Amasten Pref har stigit som en raket senaste månaderna och handlas nu över inlösenkursen, likt många andra preferensaktier. Jag är lite sugen på att göra av med mina andra preffar också, men ska suga på den karamellen ett tag. Hur som helst är kassan relativt välfylld, men det är få innehav som lockar till köp på riktigt. Jag betalade till och med av 400 kr på krediten, vilket torde vara bevis nog på hur få alternativ jag tycker det finns just nu. 

Kontoutveckling

En liiiten fördel mot index denna månad, men tyvärr ligger jag fortfarande en dryg procentenhet under om man tittar på i år. Kommer det en svacka under hösten kan jag nog hämta in det rätt bra, då portföljen oftast går bättre i nedgång än i uppgång.

Riktigt bra gick det för utländska portföljen där största bidrag kom från Genworth MI Canada som gått som en raket under juli. Trots denna fina utveckling får jag ändå se mig slagen av min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A som gick upp 4,66 %. 

Utdelningar
LTC Properties Inc 14,98 kr
Genworth MI Canada 38,59 kr
ALM Equity Pref 69,30 kr
Klövern Pref 25 kr
Corem Property Group Pref 25 kr
Amasten Fastighets Pref 50 kr
Tryg 35,08 kr
STAG Industrial Inc 25,63 kr

Totalt 283,58 kr i utdelningar under juli. Det blir mindre och mindre för varje månad som går nu. Men det är så det är, hösten innebär få utdelningar så då blir det ännu mindre. 

Nu har jag gjort min plikt i alla fall och skrivit den sedvanliga månadsrapporten. Blir nog ytterligare ett par veckors semester för bloggen nu. På återseende!



2 kommentarer:

  1. Allt kul med månadsrapport.

    Jag känner igen det där med att portföljen går lite bättre när index sjunker. Har sett den tendensen i min portfölj också. Hänger inte riktigt med i uppgång med lite bättre broms när det går nedför.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera